Logo

Online congres: Hybride werken

Nieuwe balans voor medewerker en werkomgeving

Opleidingbeeld
Met meerdere vaccins in aantocht moeten organisaties gaan nadenken over hun post-covid werkstrategie. Wat wordt de nieuwe verhouding tussen remote werken en samenkomen in een kantooromgeving? Is hybride werken de heilige graal? Wat betekent dit voor je personeelsbeleid en de inrichting van de werkomgeving?
Datum en locatie: woensdag 24 maart 2021 om 09:30, Achter uw eigen computer Virtual
Vervolgdata: 25 mrt
Prijs: € 469 excl. 21% btw
Info: voor meer informatie www.hybride.hracademy.nl
Soort: Event

Online congres: Hybride werken

 

Het online congres Hybride werken geeft HR en Facility professionals inzicht in de uitdagingen op het gebied van het (opnieuw) organiseren van werk, zorgen voor verbinding met medewerkers en herinrichten van werkplekken. Experts, ervaringsdeskundigen en vakcollega's geven hun kijk vanuit verschillende invalshoeken. Daarmee kunt u de beleidsagenda van uw organisatie versterken en krijgt u inspiratie voor de oplossingsrichtingen.


Stel zelf uw ideale programma samen

Het programma is verdeeld over twee ochtenden met een afwisselende mix van keynotes, praktijkvoorbeelden en rondetafeldiscussies. U krijgt daarmee volop inspiratie voor het bepalen van een hybride werkstrategie, het organiseren van werkprocessen en herinrichten van optimale  werkomgevingen.


Omdat het congres volledig online is, kunt u ook de break-out sessies die u niet heeft bijgewoond  achteraf allemaal on demand terugkijken. Daarnaast is er in het programma ruime gelegenheid om online te netwerken met vakgenoten. Een greep uit het programma:


Werkstrategie

  • Meerwaarde van hybride werken
  • Thuiswerken versus kantoor
  • Organisatiecultuur en identiteit
  • Vitaliteit en productiviteit
  • Transformatie en innovatie


Werk organiseren

  • Onboarding en reboarding
  • Roostering en personele bezetting
  • Synchroon versus asynchroon werken
  • Digitalisering van werkprocessen
  • Samenwerking HR, facility & IT


Werkomgeving inrichten

  • Hybride werk(plek)concepten
  • Digitale werkomgevingen
  • Smart Buildings
  • Co-working in hubs
  • Faciliteren thuiswerkomgeving


Volledig online congres

Hybride werken is een volledig online congres. Dit betekent dat u er niet de deur voor uit hoeft, omdat u alle sessies op uw laptop, pc of tablet live kunt volgen. Tegelijkertijd krijgt u  een beleving die vergelijkbaar is met een live congres, inclusief de mogelijkheid van interactie met sprekers en netwerken met vakgenoten.


En heeft u iets gemist? Geen nood, want u kunt alle sessies na afloop on demand terugkijken!


 

 

Wat u meeneemt uit dit online congres

  • U krijgt inzicht in de impact van corona op de toekomst van werken en de werkomgeving.
  • U heeft input verzameld voor de post-covid werkstrategie van uw organisatie.
  • U weet wat dit betekent voor de nieuwe (hybride) manier waarop u werk moet gaan organiseren.
  • U weet hoe u medewerkers en leidinggevenden succesvol meeneemt in alle veranderingen die de nieuwe werkrealiteit met zich meebrengt.
  • U heeft inspiratie opgedaan voor de (her)inrichting van de werkomgeving van uw organisatie.


Voor wie is dit congres?

Het online congres Hybride werken is bedoeld voor HR en Facility professionals, managers en ondernemers die beleidskeuzes moeten maken voor een toekomstbestendige manier van werken. Ze doen inspiratie op voor het bieden van een passende werkomgeving die bijdraagt aan de betrokkenheid van medewerkers en het succes van de organisatie!

 

Vastgoed is een HR-thema. 4 stappen om te komen tot een (hybride) werkplekstrategie 

Het is belangrijk dat je als organisatie/bedrijf de werkomgeving niet ziet als kostenpost, maar als middel om je organisatiedoelstellingen te behalen zo betoogt Tim Oldman, CEO en oprichter van Leesman. “Onze data laten geen twijfel mogelijk dat de meest productieve werkomgevingen degene zijn met de beste sociale infrastructuur. En dat maakt vastgoed een HR-thema.” 

 

Gideon van der Burg, Managing Director Benelux: “En laat dit nou precies hetgeen zijn wat onder de druk staat nu we onze elfde (!) maand van thuiswerken ingaan. Want wie snakt er niet naar samenwerken op kantoor voor de broodnodige inspiratie en sociale interactie?  

 

Als we inzoomen op de dataset van Leesman met inmiddels meer dan 160.000 respondenten over thuiswerken, zien we 3 aandachtspunten: 

 

  1. De ontwikkeling van talent en het overdragen van kennis staan onder druk. Leren van anderen gaat beter op kantoor dan thuis. En denk niet dat het daarbij alleen om gestructureerd leren gaat, zoals in meetings. Het gaat juist ook over ongestructureerd leren bij de koffieautomaat. Of dat je als junior hoort hoe een collega een lastige klant te woord staat. 
  2. Medewerkers raken steeds verder vervreemd van de bedrijfscultuur. Zowel de connectie met de organisatie als met het team scoren lager. De nieuwigheid van de Zoom-pubquiz is er wel af en mensen snakken naar zinvolle interactie. 
  3. Hoewel voor sommige medewerkers de werk-privébalans is verbeterd dankzij de afname van reistijd, wordt thuiswerken wel heel lastig als je dit moet doen vanaf de bank of aan de keukentafel – met als bonus nog een aantal huisgenoten. 

Werkplekstrategie in 4 stappen 

Thuiswerken heeft dus veel positieve kanten, maar is niet voor alles en iedereen een uitkomst. Dus hoe bepaal je de (hybride) werkplekstrategie voor de toekomst als niemand in de toekomst kan kijken, maar je wel een beslissing wilt (en moet) nemen? 4 stappen: 

 

  1. De plek thuis. Dé onderscheidene factor voor hoe goed mensen kunnen thuiswerken. Je kunt verwachten dat medewerkers die geen specifieke werkplek hebben vaker naar kantoor willen komen. Gemiddeld is dit bij 29 procent van de medewerkers het geval. En veelal zijn dit jonge medewerkers. 
  2. Complexiteit van de rol. Uit eerdere onderzoeken rondom activiteit-gerelateerd werken, weten we dat medewerkers met een complexere rol meer gebruikmaken van verschillende werkruimtes. Nu het centrum van de productiviteit één (thuis)werkplek is, kun je verwachten dat deze groep eerder/meer gebruik wil maken van het kantoor. 
  3. Hoeveel moet een groep samenwerken vs individueel werken? Hoe meer medewerkers moeten samenwerken, hoe meer ze gebruik willen maken van het kantoor. Het is daarom belangrijk in kaart te brengen hoe de rollen van verschillende afdelingen zich verhouden. 
  4. Het kantoor heeft een nieuwe concurrent (of beter: duizenden) en die heet thuis. Het zal niemand verbazen dat als je medewerkers vraagt wat hun voorkeur heeft – thuis werken of op kantoor – het antwoord mede afhankelijk is van de kwaliteit van dat kantoor. Want waarom zouden medewerkers de files of het OV trotseren als ze in een kantoor komen waar ze niet goed kunnen werken? Voor een aantal kantoren betekent dit werk aan de winkel. 

 

Concluderend kunnen we zeggen dat organisaties meer dan ooit zullen moeten begrijpen hoe de verschillende rollen in elkaar zitten, om daar vervolgens de werkomgeving op af te stemmen en er zo voor te zorgen dat medewerkers optimaal kunnen presteren, nieuwe business kunnen binnenhalen, creatieve oplossingen kunnen bedenken. Een kantoor waarmee je talent aantrekt, ontwikkelt en behoudt. Een kantoor dat jouw cultuurwaarden ondersteunt.  

 

 

Locatie
Achter uw eigen computer


Plattegrond

Cedeo

Blijf op de hoogte

Schrijf u in voor de nieuwsbrief.
© MindCampus b.v. Auteursrecht voorbehouden.