Vul het formulier in en klik op bevestigen om de brochure te ontvangen

Laat je gegevens achter. Wij informeren je zodra er nieuwe data bekend zijn.

Design Thinking voor HR professionals

Alleen als incompany | Mensgericht en creatief complexe problemen oplossen

Deze cursus is nog niet gepland, klik hier voor ons totale cursusaanbod.

Loop jij vast in bestaande patronen en wil je een verfrissende en effectieve methode ontdekken om je organisatie in beweging te krijgen? Maak kennis met Design Thinking! Deze mensgerichte aanpak helpt je om ondernemend en creatief complexe problemen op te lossen. Volg de masterclass en leer hoe je mensen in je organisatie meer eigen initiatief en creativiteit kan laten tonen.

Design Thinking is een innovatieve methode waarbij creatief denken gecombineerd wordt met analytisch denken. Met name dit laatste is sterk ontwikkeld bij ‘ons’ volwassenen. Echter, alléén met analytisch denken kunnen complexe problemen niet meer opgelost worden. Het gebruiken van ons natuurlijke vermogen van creatief denken kan daarbij helpen. Iets wat we als kind goed konden, maar ergens onderweg uit het oog zijn verloren. In combinatie met onze sterke analyse vaardigheden kunnen we complexe problemen succesvol aanpakken. In deze masterclass leer je hoe je dit doet.

Wat ga je leren?

Tijdens deze masterclass ga je je inleven in de perspectieven van verschillende stakeholders, waardoor je krachtige oplossingen kunt bedenken voor complexe vraagstukken. Deze aanpak bestaat uit vijf stappen, die tijdens deze masterclass stap voor stap worden behandeld:

  1. Het écht begrijpen van de klant (empathiefase)
  2. Het écht begrijpen en formuleren van het vraagstuk (definitiefase)
  3. Het bedenken van veel ideeën voor het vraagstuk (ideegeneratiefase)
  4. Het kiezen van de beste ideeën en het maken van testbare prototypen (prototypefase)
  5. Het testen en valideren bij de klanten van de prototypen (test- en valideerfase)

Wat levert het je op?

  • Verhoogd ondernemend gedrag bij medewerkers
  • Ontwikkeling van creatief denken bij medewerkers
  • Nieuwe processen en werkwijzen die beter aansluiten op wensen van interne klanten
  • Versnelling in complexere projecten
  • Hogere ervaren tevredenheid op nieuwe werkwijzen
  • Succesvol oplossen van complexe problemen

Voor wie is deze masterclass?

Deze Design Thinking masterclass is speciaal ontwikkeld voor directies, HR-managers, HR-professionals en -adviseurs die praktische handvatten willen om de organisatie op een hoger innovatieniveau te tillen en complexe problemen te kunnen aanpakken. Om de vaardigheden goed te borgen, is het verstandig om meerdere medewerkers tegelijk aan de training te laten deelnemen.

Referentie

‘’Indrukwekkend hoe Rex op een creatieve manier en spelenderwijs ons brein en bewustzijn wist te prikkelen aan de hand waarvan wij verder aan de slag kunnen met onze casus. Een casus dat door deze bevlogen aanpak en verfrissende mindset in een nieuwe jas is gestoken en waarin wij vertrouwen dat deze ons toegang zal geven tot een mooie en gedragen oplossing.’’

Lissa van der Vaart - Adviseur P&O

Aan de slag met jouw eigen team?

We kunnen dit programma ook in huis voor jouw team organiseren. Dat is al een goede optie bij vijf of meer medewerkers. Een incompany programma maken we op maat en direct toepasbaar op jullie eigen werksituatie. Bovendien kan het financiële voordeel bij grotere groepen oplopen tot 50% van open deelname.

09.30 uur - Start van het programma

Introductie: Zakelijke creativiteit, Innovatie en complexe probleemoplossing en Design Thinking

  • Leerdoel: kennisfundament leggen over de methode, de mindset die er bij hoort en de mogelijkheden met enkele voorbeelden

Stap 1 van Design Thinking: Empathiefase

Minimasterclass Empathie fase 1:

  • Leerdoel: leren om een gedegen stakeholdersanalyse te maken van interne (en eventuele ) externe klanten in combinatie met invloed en belang die ze kunnen uitoefenen
  • Praktisch uitwerken (toepassen van het geleerde) van een stakeholders analyse op een (vooraf) gekozen case

Minimasterclass Empathie fase 2: gespreksvoering

  • Leerdoel: leren houden van goede empathiegesprekken. Het perspectief van de ander in leren nemen d.m.v. de methode LSRD
  • Praktische oefenen en uitvoeren van gesprekken om fricties, inzichten en wensen te vinden

Stap 2 van Design Thinking: Definitiefase

Minimasterclass Definitie: user statements formuleren en kiezen.

  • Leerdoel: efficiënt informatie analyseren uit stap 1 zodat goede probleemstellingen geformuleerd kunnen worden
  • Praktisch maken van goede probleemstellingen met informatie uit stap 1 op basis van de leidende case

Mindset ja en ja maar.

  • Leerdoel: welke gedrags- en denkpatronen heb je nodig om complexe problemen op een originele, relevante en mensgerichte manier op te lossen

12.30 uur - Pauze/lunch

13.15 uur - Start van het middagprogramma

Stap 3 van Design Thinking: ideegeneratiefase

Minimasterclass ideegeneratie: denktechnieken.

  • Leerdoel: denktechnieken leren toepassen zodat nieuwe oplossingen buiten gebaande paden liggen
  • Op basis van de geformuleerde probleemstelling uit stap 2 ideeën / oplossingen bedenken

Stap 4 van Design Thinking: Prototypefase

Minimasterclass concepting & prototyping.

  • Leren om de top oplossingen op een simpele manier uit te werken

Stap 5 van Design Thinking: Test- en valideerfase

Minimaster pitching & testing.

  • Leren om uitgewerkte oplossingen effectief te valideren bij de doelgroep

17.00 uur - Reflectie en afsluiting