Excel voor HR-Analytics
HR-gegevens eenvoudig analyseren
3 dagen
wo 27 november 2024
€ 1.690
Heb je de beschikking over diverse Excel sheets met allerlei gegevens rondom medewerkers maar weet je niet hoe je ze handig aan elkaar kunt knopen? Ben je regelmatig aan het kopiëren en plakken van data om een analyse te kunnen doen? Zou je graag een overzichtelijk dashboard willen? De masterclass 'Excel voor HR-analytics' leert je de praktische handvatten die je nodig hebt om eenvoudiger en meer informatie uit Excel te halen. Deze training wordt verzorgd door AnalitiQs.
In deze cursus leer je de praktische handvatten die je nodig hebt om eenvoudiger en meer informatie uit Excel te halen. Je leert ook hoe je je Excel gegevens kunt laten spreken en hoe je interactieve visuele dashboards kunt maken zodat complexe relaties direct zichtbaar worden. Zelfs voor een doorgewinterde gebruiker valt er nog het nodige bij te leren. Na het volgen van deze training ben je toegerust om Excel effectiever en efficiënter te gebruiken in je werkzaamheden. Met deze 3-daagse training zet je belangrijke stappen in het gebruik van Excel.
De echte winst zit in enkele (soms) verborgen invoegtoepassingen die Excel heeft. In deze cursus leer je hoe je automatisch gegevens kunt verwerken (met Power Query) zodat je niet iedere maand dezelfde schoonmaakacties hoeft uit te voeren. Je leert te werken met complexe formules die in ‘normale’ draaitabellen niet mogelijk zijn, maar wel als je met Power Pivot (Super draaitabellen) aan de slag gaat. Na afloop zul je versteld staan van de mogelijkheden die deze uitgebreide versie van Excel jou in je dagelijkse werk kan bieden.
Je kunt Excel gaan gebruiken als database voor al je HR-data, mooie dynamische dashboards bouwen en deze automatisch updaten wanneer je nieuwe data hebt. Op deze manier is Excel uitstekend geschikt om dieper inzicht te verschaffen in je data. Conclusie: met deze cursus heb je het gereedschap om je eigen HR-gegevens te analyseren: Welke trends zijn er? En wat zijn de prognoses voor de komende maanden?
Leerdoelen
Op basis van een concrete praktijkcase leer je:
- Data in te lezen uit diverse bronnen en aan elkaar te knopen
- Handmatige schoonmaakacties te automatiseren
- Data formats aanpassen (zodat bronnen kunnen matchen)
- Om te gaan met datums
- Data te aggregeren
- Nieuwe variabelen aan te maken
- Data modellen te bouwen
- KPI’s en complexere variabelen te maken
- Een dashboard te maken in Excel
Doelgroep
Deze cursus is uitermate geschikt voor HR-professionals die regelmatig rapporten maken en/of analyses. Of voor HR-professionals die gewoon (meer) gebruik willen kunnen maken van Excel. Basiskennis van Excel is een vereiste. Tijdens de dag wordt uitsluitend gewerkt met voorbeelden en data uit de HR-praktijk.
Goed om te weten
- Na het succesvol deelnemen aan deze training kunnen aanvullende masterclasses worden gevolgd, zoals de 2-daagse masterclass Strategische Personeelsplanning in tijden van schaarste en de masterclass Power BI Desktop voor HR-analytics.
- Bekijk ook eens de 7-daagse Opleiding HR Analytics.
- Om deel te kunnen nemen aan deze cursus beschik je over een laptop met Excel en beschik je over basiskennis Excel.
Referentie
Marc Veldkamp (HR Adviseur):
"Irma is in staat om op een laagdrempelige manier haar enorme kennis van de toepassingsmogelijkheden van Excel over te dragen aan haar cursisten. In de training wordt in relatief korte tijd een schat aan mogelijkheden geboden om serieus met het onderwerp aan de slag te gaan binnen de eigen organisatie"
Aan de slag met je eigen team?
We kunnen dit programma ook in huis voor jouw team organiseren. Dat is al een goede optie bij vijf of meer medewerkers. Een incompanyprogramma maken we op maat en direct toepasbaar op jullie eigen werksituatie.
Businesspartner
Dit programma wordt uitgevoerd door onze businesspartner AnalitiQs. Je kunt dan ook zowel vanuit HR Academy als AnalitiQs communicatie over de training ontvangen na je inschrijving.
In samenwerking met:
Tijdens het programma Excel voor HR Analytics tref je als docente Irma Doze.
Dag 1
09.30 uur - Start van het programma
- Berekeningen op gegevens uitvoeren
- Formules maken om waarden te berekenen
- Gegevens samenvatten die aan specifieke voorwaarden voldoen
- Tabellen definiëren
- Met filters specifieke gegevens tonen
- De hoeveelheid gegevens op het scherm beperken
- Tabelgegevens met slicers filteren
- Werkbladgegevens manipuleren
- Unieke waarden in een gegevensverzameling zoeken
- Gegevens opnieuw ordenen en samenvatten
- Werkbladgegevens sorteren
- Verticaal Zoeken
- Grafieken
- Kolom-, Staaf-, Lijn- en Spreidingsdiagrammen maken
- Grafieken bewerken/opmaken
- Sparklines
- Draaitabellen en draaigrafieken gebruiken
- Met draaitabellen gegevens dynamisch analyseren
- Draaitabelgegevens filteren, weergeven en verbergen
- Draaitabellen bewerken (incl. berekende velden/kolommen)
- Draaitabellen opmaken
- Met draaigrafieken dynamische grafieken maken
16.30 uur - Afsluiting
Dag 2
09.30 uur - Start van het programma
- Aan de slag met PowerPivot
- PowerPivot inschakelen
- Het inlezen van gegevens uit diverse databronnen
- Een eerste dashboard maken met PowerPivot
- Relaties maken in PowerPivot
- Hiërarchieën maken in PowerPivot
- Draaitabellen maken
- Draaigrafieken maken
- Draaitabellen omzetten naar formules
- Data prepareren voor betere dashboards en analyses
- Data inlezen in Power Query
- Bestanden en variabelen bewerken
- Bestanden toevoegen en aan elkaar koppelen
- Een dynamisch dashboard maken
16.30 uur - Afsluiting
Dag 3
09.30 uur - Start van het programma
- Vervolg data prepareren en automatiseren
- Complexere analyses en dashboards met tabelformules
- Unieke waarden berekenen
- Complexere formules
- Andere handige functies in Power Pivot
- Data analyseren met ‘gegevensanalyse’
- Visuele analyses
- Statistische analyses
- Data analyseren met behulp van “oplosser”
16.30 uur - Afsluiting