Employee Experience verbeteren met HR analytics
Aan de slag met de Voice of the Employee

Overzicht
Masterclass Employee Experience: in het kort
Wat leert u in deze masterclass?
De Employee Experience verdient meer aandacht dan een jaarlijkse meting die veelal op de plank belandt. De juiste inzet van HR Analytics maakt het mogelijk om uw medewerkersonderzoek te redesignen en de Employee Experience datagedreven te verbeteren. In deze masterclass leert u aan de hand van theorie, oefeningen en praktijkcases om op een gestructureerde wijze de Voice of the Employee (VoE) continu te meten, analyseren, interpreteren en op te volgen.
Het continue en gestructureerde karakter van het actief luisteren naar en het betrekken van medewerkers bij de verbetering van de Employee Experience en de (door)ontwikkeling van de Employee Journey, is doorslaggevend voor het succes van de organisatie. Bovendien leidt het tot minder verzuim, minder ongewenst verloop, verbeterde prestaties en een verhoging van tevredenheid en productiviteit.
Dit zijn de resultaten van de masterclass:
- U weet hoe u medewerkers kunt stimuleren hun stem meer te laten horen;
- U weet welke mogelijkheden er zijn om die ervaringen op basis van de juiste data te meten;
- U weet hoe u en uw management beter kunnen luisteren naar en opvolging kunnen geven aan de geluiden van de medewerkers op de werkvloer;
- U weet welke methoden u kunt gebruiken om de perceptie van medewerkers te meten, passend binnen de eigen organisatie(cultuur).
Als bagage neemt u mee:
- U weet waar u allemaal aan moet denken als u met de Voice of the Employee (VoE) aan de slag wilt gaan;
- U kunt een VoE programma voor uw eigen organisatie inrichten;
- U weet op welke manier u de impact kunt meten van de door u gepleegde interventies op het gebied van Employee Experience.
Voor wie is de masterclass?
U bent werkzaam in een P&O of HR-rol, HR-analist of leidinggevende en u wilt structurele verbeteringen aanbrengen in de ervaringen van medewerkers die zij hebben met hun werkgever, klanten, leidinggevende, collega’s en werkomgeving waarbinnen zij actief zijn. In de volgende gevallen is de masterclass zeker geschikt voor u:
- U wilt continu en gestructureerd luisteren naar de stem van uw medewerkers;
- U wilt aan de slag met een VoE programma om de Employee Experience binnen uw organisatie te verbeteren;
- U wilt weten wat de samenhang is tussen de Voice of the Employee (VoE) en Employee Experience;
- U wilt inzicht krijgen in kengetallen waarmee u de Employee Experience kunt monitoren en in de factoren die van invloed zijn op de Employee Experience;
- U wilt weten hoe u draagvlak voor een VoE programma creëert en impact kunt maken met de resultaten hiervan.
Details
Voice of the Employee: hoe stel je vast wat je gaat meten?
De medewerkersbeleving kan op verschillende manieren gemeten worden, maar waar begin je? Als je start met de Voice of the Employee zit je waarschijnlijk in een kip-ei situatie. Je hebt vermoedens, maar weet niet zeker of die kloppen én je hebt nog geen metingen gedaan om je vermoedens te kunnen onderbouwen. Je kijkt eerst breed door te brainstormen, logisch te redeneren, inzichten uit de wetenschappelijke literatuur te raadplegen en informatie op te halen bij je collega’s.
Na het vooronderzoek is het helder welke onderwerpen samenhangen met het doel van uw organisatie. Hieronder vind je onderwerpen die in de praktijk voorkomen:
- eNPS (employer Netto Promotor Score)
- betrokkenheid, motivatie, tevredenheid, loyaliteit
- (werk)geluk
- veranderbereidheid, Agility
- stress, werkbelasting
- duurzame Inzetbaarheid, vitaliteit
- cultuur
- Werkgever Waarde Propositie (Employee Value Proposition)
- onboarding
Welke van deze onderwerpen beïnvloeden het doel van uw organisatie? En welke waarde dient het doel van uw organisatie te creëren? Dit bepaalt uiteindelijk wat je gaat meten.
Programma
Masterclass Employee Experience: programma
09:00 uur
Ontvangst
09:30 uur
Start van het ochtendprogramma
Met daarin aandacht voor:
- Introductie Voice of the Employee (VoE) en samenhang met Employee Experience
- Keuzes/besluiten rondom Voice of the Employee
- Kengetallen VoE
- Methoden en technieken om te luisteren naar de medewerker
13.30 uur
Start van het middagprogramma
Aan de slag met:
- VoE programma opzetten
- Employee journey & persona’s
- Do’s en don’ts: communicatie, vragenlijsten, opzet, respons, etc.
- Opvolging/impact maken met resultaten
16.30 uur
Afsluiting
Sprekers
Irma Doze
