Logo

HR-boostcamp: business case in een handomdraai

Aan de slag met handige én overtuigende formats en technieken

Opleidingbeeld
Een innovatief mobiliteits- en opleidingsplan, een noodzakelijke investering in e-HRM of een prachtige kans om talentontwikkeling of duurzame inzetbaarheid te stimuleren? Ideeën genoeg, maar dan komt de lastige vraag vanuit het management: ‘Wil je het plan even uitwerken in een business case met financiële onderbouwing?’ Door gebruik te maken van een standaard format en een aantal eenvoudige technieken maakt u voortaan een business case in een handomdraai.
Prijs: € 590 excl. 21% btw
Info: 6 tot 16 deelnemers
Soort: Boostcamp

De boostcamp in het kort

 

Wat leert u in deze boostcamp?

In deze interactieve boostcamp gaat u aan de slag met het opstellen van een heldere HR business case. Onderwerpen daarbij zijn o.a. doel, kosten, baten, investering, financiering, beslissing, implementatie en evaluatie van het project.

 

U kunt een project uit uw eigen praktijk meenemen om daarvoor in de boostcamp op hoofdlijnen de business case uit te werken. Voor krachtige argumentatie koppelt u de business case aan de strategie van uw organisatie.

 

Overtuigen van uw leidinggevenden

U werkt niet alleen aan de uitwerking van uw eigen business case. U analyseert ook bestaande business cases op mogelijkheden en risico’s. En u ontvangt praktische tips en een checklist over de manier waarop u onderbouwde argumenten opstelt. Deze kunt u gebruiken om u leidinggevenden en het management te overtuigen van het belang van uw plannen en bijbehorende investeringen!

 

In de boostcamp gaat u werken met enkele Lean instrumenten, waaronder de Lean dagstart, Keek op Week, Kaizen en teach forward. Ook gaat u het zogenoemde ‘Piramidaal schrijven’ gebruiken. Deze techniek helpt u om de lezers van uw uitgewerkt plan kort maar krachtig mee te krijgen in uw overweging zonder te veel uit te wijden. 

 

Resultaten

Dit zijn de resultaten van de boostcamp:

  • U weet hoe u de zakelijke en financiële onderbouwing maakt van de investering in uw plannen;
  • U heeft een standaard format voor uw eigen business cases;
  • U heeft een checklist en praktische tips die u kunt gebruiken om uw leidinggevenden te overtuigen van het belang van uw plannen en bijbehorende investeringen;
  • U kent de kracht van piramidaal schrijven en de verschillende Lean instrumenten;
  • U heeft op hoofdlijnen een business case gemaakt voor een concreet project.

 

 

Bekijk het programma

 

 

Voor wie is deze boostcamp?

In deze boostcamp leert u hoe u een effectieve business case maakt om uw management te overtuigen van het rendement van uw plannen. U leert technieken om de business case te maken, u krijgt een standaard format, een praktische checklist en bruikbare tips. 

 

In de volgende situaties is het programma zeker voor u geschikt:

  • U bent verantwoordelijk voor HR-beleid of HR-projecten en u moet kunnen aantonen dat de investeringen en kosten daarvoor rendement opleveren.
  • U bent moet binnenkort een business case maken en wilt daar goed voorbereid aan beginnen.
  • U wilt uw kennis ontwikkelen over het maken van business case om daarmee de waarde voor uw organisatie én uw carrièreperspectief te vergroten.

 

 

 

 

Boostcamp Business Case in een handomdraai: programma

 

Docente: Donata van der Blom

 

In deze boostcamp leert u hoe u een effectieve business case maakt om uw management te overtuigen van het rendement van uw plannen. U leert technieken om de business case te maken, u krijgt een standaard format, een praktische checklist en bruikbare tips. 

 

Voorbereiding

Voordat de boostcamp begint vragen we u een korte voorbereiding te doen:

  • Een artikel lezen over de theorie en technische aspecten die gelden voor het maken van een business case;
  • Verschillende lean-instrumenten voorbereiden;
  • Verzamelen van financiële gegevens en informatie over de strategie van uw organisatie.

 

Programma

 

09.00 uur - Dagstart

  • Dagstart is een lean instrument. Op een actieve wijze begint u de dag waarbij iedereen incheckt en het programma van de dag bespreekt.

Daarna aandacht voor:

  • De theorie: Teachforward I
    Ook teachforeward is een lean instrument. De deelnemers krijgen allemaal een onderwerp om voor te bereiden om dit in 5-10 minuten te teachen (zonder Powerpoint) te teachen.
    De trainer vult de teachforward aan met de theorie en praktijkvoorbeelden.
  • Samenvatting theoretisch kader HR business case
  • Piramidaal schrijven
  • Aan de slag met uw eigen business case I
  • Maken van een testcase in groepjes

 

13.15 uur - Start van het middagprogramma

 

Aandacht voor:       

  • Teachforward II
  • De Business case in relatie tot het belang van uw organisatie
  • Aan de slag met uw eigen business case II
  • Maken van een testcase in groepjes

 

17.00 uur - Afsluiting 

Donata van der Blom

Sprekersfoto
Interim manager commercieel zakelijk
Donata van der Blom MBA heeft jarenlange ervaring in de financiële bancaire sector. Als interim manager commercieel zakelijk financieren, bijzonder beheer en risk & audit heeft Donata veel ervaring opgedaan met het analyseren van bedrijven in alle groottes en branches. Het opstellen van business cases is in haar rol als interim- en verandermanager een standaard onderdeel van haar werk. Haar jarenlange ervaring in combinatie met de theorie heeft ervoor gezorgd dat ze haar business cases goed weet vorm te geven, goede resultaten behaalt en dit zonder dat het teveel tijd kost.

Downloads


Cedeo

Blijf op de hoogte

Schrijf u in voor de nieuwsbrief.
© MindCampus b.v. Auteursrecht voorbehouden.