Logo

HR-boostcamp: business case in een handomdraai

Aan de slag met handige én overtuigende formats en technieken

Opleidingbeeld
Een innovatief mobiliteits- en opleidingsplan, een noodzakelijke investering in e-HRM of een prachtige kans om talentontwikkeling of duurzame inzetbaarheid te stimuleren? Ideeën genoeg, maar dan komt de lastige vraag vanuit het management: ‘Wil je het plan even uitwerken in een business case met financiële onderbouwing?’ Door gebruik te maken van een standaard format en een aantal eenvoudige technieken maakt u voortaan een business case in een handomdraai.

Tijdens deze interactieve boostcamp gaat u samen met docent Donata van der Blom aan de slag met het opstellen van een HR business case. Hierbij wordt aandacht besteed aan o.a. doel, kosten, baten, investering, financiering, beslissing, implementatie en evaluatie van het project. Deelnemers kiezen van te voren een projectonderwerp en werken daarvoor op hoofdlijnen hun eigen business case uit. Daarbij wordt de business case gekoppeld aan de strategie van uw organisatie. 

 

Overtuigen van uw leidinggevenden

U werkt niet alleen aan de uitwerking van uw eigen business case. U analyseert tevens bestaande business cases op mogelijkheden en risico’s. Ook ontvangt u praktische tips en een checklist over de manier waarop u onderbouwde argumenten opstelt, die u vervolgens kunt gebruiken om u leidinggevenden en het management te overtuigen van het belang van uw plannen en bijbehorende investeringen. 

 

Om het lerend vermogen te vergroten wordt tijdens de boostcamp gewerkt met enkele Lean instrumenten, waaronder de Lean dagstart, Keek op Week, Kaizen en teach forward. Ook maken we gebruik van het zogenoemde ‘Piramidaal schrijven’. Deze techniek helpt u om de toekomstige lezers van uw uitgewerkt plan kort maar krachtig mee te krijgen in uw overweging zonder te veel uit te wijden. 

 

Resultaten

Na afloop van de training heeft u:

  • een standaard format voor een eigen business case, die u een eenvoudige basis biedt voor de zakelijke en financiële onderbouwing van de investering in uw plannen; 
  • tips en een checklist die u kunt gebruiken om uw leidinggevenden te overtuigen van het belang van uw plannen en bijbehorende investeringen;
  • ervaringen opgedaan met piramidaal schrijven en verschillende Lean instrumenten;
  • een onderbouwd plan waar het management geen 'nee' tegen kan zeggen.

Doelgroep

De boostcamp is bedoeld voor HR-adviseurs, HR Business Partners en HR-managers die (innovatie)plannen op een eenvoudige manier in een business case willen beschrijven én willen leren hoe zij de business case op een effectieve manier aan het management kunnen presenteren om hen te overtuigen van het belang van de investeringen. 

 

Incompany of maatwerk?

Daarnaast is het programma uitermate geschikt om als incompany programma – samen met uw complete HR-team – te volgen. Het programma wordt in dat geval direct toepasbaar gemaakt op uw eigen werksituatie. Bovendien bevordert de in huis aanpak de onderlinge samenhang binnen het team, omdat u groepsgewijs werkt aan opdrachten die de persoonlijke en organisatieontwikkeling ondersteunen. Wilt u meer informatie over de incompany mogelijkheden, neem dan contact met ons op of plan een belafspraak.

Voorbereiding

De boostcamp:  Business case in een handomdraai vraagt van deelnemers een stukje voorbereiding van ongeveer 1,5 uur. U wordt verzocht:, 

  • een artikel te lezen over de theorie en technische aspecten die gelden voor het maken van een business case;
  • zich voor te bereiden op de boostcamp met behulp van verschillende lean-instrumenten, waaronder lean-dagstart, Keek op de Week, Kaizen en teach forward; 
  • financiële gegevens en informatie over de strategie van uw organisatie te verzamelen.

 

Programma

 

09.00 uur          : Dagstart

 

Dagstart is een lean instrument. Op een actieve wijze beginnen we de dag waarbij iedereen incheckt en het programma van de dag besproken wordt. Ook eventuele knelpunten worden besproken.

 

09.15 uur          : Voorstellen + leerdoelen analyseren

 

Kort voorstelrondje en antwoord op de vraag wat iedereen persoonlijk wil leren van de training.

 

09.45 uur          : De theorie: Teachforward I

 

Ook teachforeward is een lean instrument. De deelnemers krijgen allemaal een onderwerp om voor te bereiden en moeten dit onderwerp in 5-10 minuten, zonder gebruik te maken van een power point, teachen. De trainer vult de teachforward aan met de theorie en praktijk voorbeelden.

 

10.30 uur          : Koffiepauze

 

10.45 uur          : Samenvatting theoretisch kader HR business case

 

Theorie voor het opmaken van een business case voor HR. Samenvatting van hetgeen thuis is voorbereid, aanvullende informatie en mogelijkheid vragen te stellen en samen te verdiepen.

 

11.30 uur          : Aan de slag met uw eigen business case I

 

Maken van een testcase in groepjes. De trainer zal continu de theorie in relatie met de praktijk brengen.

 

12.30 uur          : Lunchpauze

 

13.15 uur          : Teachforward II

 

Vervolg van de ochtend.

 

14.00 uur          : Business case in belang van jouw bedrijf

 

We bespreken de theorie en praktijk wat van belang is voor het HR vakgebied in verhouding tot de strategie en de jaarcijfers van jouw bedrijf. Dit koppelen we aan de business case.

 

15.15 uur          : Theepauze

 

15.30 uur          : Aan de slag met uw eigen business case II

 

Maken van een testcase in groepjes met gebruik van het geleerde van de dag. De praktijkvoorbeelden en de theorie zullen de revue passeren.

 

16.30 uur          : Afronding en conclusies

  

17.00 uur          : Borrel

Donata van der Blom

Sprekersfoto
Interim manager commercieel zakelijk
Donata van der Blom MBA heeft jarenlange ervaring in de financiële bancaire sector. Als interim manager commercieel zakelijk financieren, bijzonder beheer en risk & audit heeft Donata veel ervaring opgedaan met het analyseren van bedrijven in alle groottes en branches. Het opstellen van business cases is in haar rol als interim- en verandermanager een standaard onderdeel van haar werk. Haar jarenlange ervaring in combinatie met de theorie heeft ervoor gezorgd dat ze haar business cases goed weet vorm te geven, goede resultaten behaalt en dit zonder dat het teveel tijd kost.
© MindCampus b.v. Auteursrecht voorbehouden.