Logo

Binden en boeien met de optimale employee journey

Van succesvolle onboarding tot enthousiaste ambassadeurs

Opleidingbeeld
STAP opleiding mogelijk
De grootste uitdaging van de huidige arbeidsmarktproblematiek is niet het aantrekken van talent, maar het behouden ervan. Dus hoe zorg je dat je de juiste mensen kan binden en boeien, zodat zij bij je blijven? Een goed doordachte employee journey is de sleutel tot succes. In deze boostcamp leer je aan de hand van concrete praktijkvoorbeelden hoe jij hiermee aan de slag kan.
Datum:
Overzicht van alle beschikbare data en locaties:
Prijs: € 890 excl. 21% btw
Info: 6 tot 12 deelnemers | Dag 1 is online en dag 2 op locatie

Boostcamp: binden en boeien met de optimale employee journey

   

Wat leer je in deze boostcamp?

Door te investeren in de employee experience creëer je aligned medewerkers: medewerkers die weten waar jouw organisatie voor gaat, daaraan willen bijdragen en dat ook kunnen. Zo behoud je niet alleen medewerkers, maar zorg je ook dat ze voor zichzelf en jouw organisatie het meest waardevol blijven.

   

Tijdens deze boostcamp leer jij alles over de employee journey: de verschillende fases, contactmomenten en de knoppen waar je aan kan draaien om een optimale employee experience te creëren. Je leert niet alleen over het belang van de werkgeversbelofte, maar ook over een effectieve onboarding, leren en ontwikkelen en een prettige cultuur.

   

Naast de theorie ga jij op zoek naar de kansen en uitdagingen bij jouw organisatie voor het optimaliseren van de employee journey. Aan de hand van concrete praktijkvoorbeelden krijg jij inspiratie en concrete handvatten om binnen jouw organisatie aan de slag te gaan. 

   

Dit zijn de resultaten van de boostcamp

  • Je weet hoe je een optimale employee journey inricht, met de werkgeversbelofte als basis en aandacht voor een effectieve onboarding en respectvolle uitstroom; 
  • Je weet hoe je de employee journey kunt aanpassen naar een effectieve hybride vorm;
  • Je kan direct aan de slag met het verbeteren van de employee journey binnen jouw organisatie aan de hand van een zelfgemaakt actieplan.

Als bagage neem je mee

  • kennis van de verschillende fases van de employee journey, welke belangrijke contactmomenten daarbij horen en de knoppen waar je aan kan draaien;
  • begrip van hoe je medewerkers kunt alignen met de doelen en strategie van jouw organisatie;
  • inspiratie dankzij praktische tips en concrete praktijkvoorbeelden van grote en kleine organisaties uit verschillende sectoren.

 

 

Voor wie is deze boostcamp?

In de volgende gevallen is deze masterclass zeker voor jouw geschikt:

  • je bent (mede)verantwoordelijk voor medewerkersbetrokkenheid en de employee journey in jouw organisatie;
  • je wilt weten uit welke fasen de employee journey is opgebouwd en hoe je de employee experience in jouw organisatie kunt verbeteren;
  • je wilt werken aan échte aandacht voor medewerkers en serieus aan de slag met het aantrekken, binden en boeien van medewerkers.

Deelnemers aan de boostcamp ontvangen gratis een exemplaar van de nieuwe editie van het boek ‘De Employee Journey’  t.w.v. €27,95. Specialisten Sascha Becker en Wenda Bolink nemen je stap voor stap mee in het optimaliseren van de employee experience tijdens de hele employee journey.


Aan de slag met jouw eigen team? 

We kunnen dit programma ook in huis voor jouw team organiseren. Dat is al een goede optie bij vijf of meer medewerkers. Een incompany programma maken we op maat en direct toepasbaar op jullie eigen werksituatie. Bovendien kan het financiële voordeel bij grotere groepen oplopen tot 50% van open deelname.

   

Wil je meer weten? Klik dan hier voor informatie of een offerte.

Stappenplan: Aan de slag met employee alignment

   

Hoewel elke organisatie anders is en haar eigen DNA heeft, is er wel een aantal generieke stappen te noemen die gelden in het kader van binden en boeien van medewerkers. En die HR-professionals en hun collega's van communicatie helpen in het werken aan alignment in de praktijk. Een korte samenvatting. 

   

STAP 1: Het begint met inzicht

Ga in gesprek met relevante doelgroepen: medewerkers en doelgroepen op de arbeidsmarkt. Onderzoek wat er leeft in de organisatie, of de ambitie duidelijk is, hoe er wordt gecommuniceerd, hoe de medewerkers zich voelen en wat hen aanspreekt. Breng de interne populatie in kaart, kijk naar medewerkers, naar de cijfers van interne betrokkenheidsonderzoeken. Kortom: zorg dat de basics op orde zijn. Van cijfers over instroom, doorstroom, uitstroom en tevredenheid tot aan de kwaliteit van managementvaardigheden. Ga ook met externe groepen in gesprek over wat hen aantrekt in een werkgever en wat hen drijft om voor een bepaalde baan bij een organisatie te kiezen. Concludeer aan welke voorwaarden moet worden voldaan om de ambitie van de organisatie te realiseren.

  

STAP 2: En daarna volgt een goed en vooral relevant verhaal

Werken aan alignment begint met een helder, concreet en vooral relevant verhaal dat de grote lijnen uitzet voor het waarom, wat en hoe van de organisatie en dat de koers van de komende jaren beschrijft. Per stap van de employee journey vraagt dit basisverhaal om verdere uitwerking.

   

STAP 3: Een doelgroepspecifieke strategie in elke fase van de employee journey

De benadering van bestaande en potentiële medewerkers vraagt om logische en ook strategische stappen. Realiseer je dat een aligned workforce bestaat uit verschillende doelgroepen en ‘insights’ (zoals vonken en belemmeringen). Deze moet je goed in kaart hebben gebracht. En daarnaast is het van belang om per doelgroep de juiste doelstellingen en KPI’s te bepalen.

   

STAP 4: Een sterk concept

Als de strategie staat, wordt met een creatief team een creatief (communicatie)concept ontwikkeld. Een concept heeft het voordeel dat het richting geeft, verbindt, samenhang creëert en context schets.

   

STAP 5: Het belang van goede executie

In de executie kun je daadwerkelijk het verschil maken. Eenmaal goedgekeurd is de volgende stap de uitwerking van het concept goed te verzorgen. In de uitwerkingsfase worden de introductie, de middelen, het communicatieritme en onderlinge samenwerking uitgedacht. Contentformules en de mediastrategie krijgen vorm. Vorm en inhoud komen samen en ten slotte worden de middelen geproduceerd en uitgerold.

   

STAP 6: Meten is weten

Meet continu het effect van de communicatie-inspanningen. Worden de vooraf gestelde doelen gehaald? Waar valt te verbeteren, waar moeten we bijsturen? Het inrichten van een gebruiksvriendelijk HR-/Communicatie dashboard en rapportage stramien, op basis van de KPI’s en geformuleerde doelstellingen, is essentieel.

   

Wil je ook werken aan een wendbare organisatie en betrokken medewerkers? Tijdens de boostcamp 'Binden en boeien met een optimale employee journey’ ga je stapsgewijs aan de slag met het uitwerken van een optimale employee journey vanaf de pre-boarding tot en met het afscheid. 

   

 

 

Binden en boeien met de optimale employee journey: het programma


Docenten: Bea Aarnoutse en/of Hester van Marwijk Kooy


Deze boostcamp bestaat uit twee dagdelen. Het eerste dagdeel staat in het teken van theorie en inspiratie en is online. Dit onderdeel sluiten we af met een huiswerkopdracht waar we in het tweede onderdeel van de boostcamp op voortbouwen. Dan gaan we namelijk aan de slag met de employee journey binnen jouw eigen organisatie. Dit onderdeel is op locatie.

HR Academy werkt bij de uitvoering van dit programma samen met verschillende gespecialiseerde docenten, die het programma wisselend voor je verzorgen. 

 

Dit is het programma:  

   

Eerste dagdeel: 9 – 12:30 (live online)

  • Introductie en kennismaking
  • Theorie over de employee journey
  • De employee value proposition: de belofte die je doet aan potentiële én huidige medewerkers
  • Inspiratie aan de hand van praktijkvoorbeelden
  • Huiswerkopdracht: aan welke knop wil en kan jij draaien?

Tweede dagdeel: 9 – 12:30 (op locatie)

  • Aan de slag met de eigen employee journey: een concreet actieplan
  • Geven van feedback en delen van inzichten
  • 12 - 13u lunch

Bea Aarnoutse

Sprekersfoto
Strategy director & Partner PROOF
Bea Aarnoutse is Strategy director & Partner bij PROOF en heeft meer dan twintig jaar managementervaring aan zowel bureau- als aan klantzijde. Daarbij adviseert zij zowel communicatie- als HR professionals. Ze is expert op het gebied van employer branding, de alignment van medewerkers, interne communicatie, change- en reputation management. Tevens is Bea auteur van de boeken Alignment 2.0 en Happy Change.

Hester van Marwijk Kooy

Sprekersfoto
Strategie consultant
Hester van Marwijk Kooy is strateeg bij PROOF. Met een achtergrond in bedrijfskunde en ervaring op het gebied van verandermanagement ondersteunt zij tal van organisaties bij het creëren van een optimale employee journey. Zij vindt dat elke organisatie op zijn eigen manier ‘a force for good’ kan zijn. En dat begint wat haar betreft bij de medewerker op één zetten.

Downloads


Cedeo

Blijf op de hoogte

Schrijf u in voor de nieuwsbrief.
© MindCampus b.v. Auteursrecht voorbehouden.