Vul het formulier in en klik op bevestigen om de brochure te ontvangen

Laat je gegevens achter. Wij informeren je zodra er nieuwe data bekend zijn.

"Op de vraag aan CEO’s wat hun zwakste punt was antwoordde 45 procent ‘luisteren’"

Een betere employee experience? Begin met beter luisteren in plaats van zenden…

Hoe kunnen we mensen behouden en aantrekken? De beste oplossing: ga luisteren naar wat er leeft in de organisatie en ga dáár mee aan de slag. Dat vraagt wel iets van de leiders, en daar kunnen HR en communicatie bij helpen, schrijft Sascha Becker.

‘We gaan van een tijdperk waarin alles planbaar, voorspelbaar, controleerbaar en gericht op efficiëntie was, naar een tijdperk waarin alles op elk moment kan gebeuren.’ Dat waren de woorden die admiraal Rob Bauer onlangs sprak op een NAVO-bijeenkomst in Brussel.

Zijn woorden waren niet alleen bedoeld voor militaire doeleinden maar ook voor publieke en private organisaties. Zijn woorden vond ik raak en herkenbaar. Deze tijd vraagt om anders acteren en deze tijd vraagt om nog meer flexibiliteit van ons handelen. Het rapport dat onlangs verscheen van Randstad, Workmonitor 2024, bevestigde dat ook eens.

 

Nieuw ABC

In zijn voorwoord spreekt Sander van ’t Noordende, CEO Randstad, over het nieuwe ABC voor werkgevers:

–  De A staat voor ambitie. Mensen willen vooruit in hun carrière. Maar ambitie wordt niet langer gezien in de traditionele zin van loopbaanontwikkeling. Talent heroverweegt wat ambitie inhoudt. Balans tussen werk en privéleven, flexibiliteit, gelijkheid en vaardigheden worden meegewogen bij de carrièrebeslissingen.

–  B staat voor balans. Talent hecht evenveel waarde aan de balans tussen werk en privé als aan salaris. Er is een aanhoudend sterk verlangen naar flexibiliteit, zowel wat betreft waar als wanneer mensen werken.

–  C staat voor verbinding. Generatie- en geografische verschillen – maar ook persoonlijke omstandigheden – de behoeften van hun werknemers beïnvloeden, moeten werkgevers de banden met collega’s aanhalen om beter te begrijpen hoe verschillende carrièrepaden passen bij individuen.

In hun onderzoek sprak Randstad met medewerkers. En wat blijkt? Voor organisaties die zowel talent wil aantrekken als behouden, is het cruciaal een omgeving te creëren waarin de waarde van ieder individu wordt erkend en gevierd. Inzicht in wat mensen willen, wordt steeds belangrijker. Data wordt niet voor niets het nieuwe goud genoemd.

Lees het hele artikel op CHRO.nl.

Bekijk meer nieuws