Vul het formulier in en klik op bevestigen om de brochure te ontvangen

Vul onderstaand formulier in om de whitepaper te ontvangen.

Laat je gegevens achter. Wij informeren je zodra er nieuwe data bekend zijn.

"Strategisch nadenken over talentmobiliteit is geen toekomstmuziek meer – het gebeurt nu."
cursussen

AI-expert: ‘Strategisch nadenken over talentmobiliteit is geen toekomstmuziek meer – het gebeurt nu

Op dinsdag 15 april vond People Analytics 2025 plaats, hét event waar HR-professionals en data-experts samenkwamen om de nieuwste ontwikkelingen in AI en People Analytics te verkennen. Een van de sprekers was Laurens Waling, Chief Evangelist en Marketing Director bij 8vance, een high-tech scale-up die AI-oplossingen ontwikkelde voor talentmatching.

Tijdens de sessie ‘Volwaardig werkgeverschap op Schiphol: Hoe data carrièrepaden transformeert’ deelde Waling samen met Rémi Spanjaard (Strategic Data Analyst bij Royal Schiphol Group) hoe data-gedreven inzichten carrièrepaden konden optimaliseren en de flexibele inzet van personeel over organisatiegrenzen heen vorm kon krijgen. In aanloop naar People Analytics 2025 sprak Waling met ons over de belangrijkste trends en uitdagingen binnen HR en AI.

AI-gedreven skills-matching: een gamechanger voor HR
Volgens Waling lag de kracht van People Analytics niet alleen in het verzamelen van data, maar vooral in de toepassing ervan. De meest revolutionaire ontwikkeling op dit gebied? De combinatie van AI-gedreven skillstaxonomieën en Large Language Models (LLM’s), benadrukte hij stellig.

“Hiermee kunnen we gepersonaliseerde skills-gaps berekenen en carrièrepaden voorspellen zowel op individueel, team- als organisatieniveau,” legt Waling uit. “Dit gaat veel verder dan traditionele matching: het stelt ons in staat om te zien welke vaardigheden iemand heeft, welke ze kunnen ontwikkelen en hoe ze die het beste kunnen inzetten binnen de organisatie. Dit maakt strategisch talentmanagement en wendbaar organiseren op grote schaal mogelijk.”

Van functiegericht naar taakgericht werken
Een van de belangrijkste inzichten die Waling tijdens People Analytics 2025 wilde meegeven, was dat talentmobiliteit niet langer draaide om functies, maar om taken, rollen en projecten. “Hierdoor werd talentmobiliteit écht strategisch en konden organisaties mensen veel flexibeler inzetten.”

Grote bedrijven gebruikten al skills-analyses om carrièrepaden te berekenen en te bekijken welke werkzaamheden goed te combineren waren. “Dit bood niet alleen medewerkers nieuwe loopbaankansen, maar maakte werkgevers ook aantrekkelijker. Daarnaast konden we uitval voorkomen en piekbelasting opvangen door werk slim te verdelen,” voegde Waling toe.

 


Carrière-navigatie is nu binnen handbereik voor iedereen: met deze opleiding, dat project en die rol kan ik mijn droombaan bereiken; of verrassend leuke andere functies bekleden waar ik nooit aan had gedacht.”


 

 

AI in HR: van talentmatching naar duurzame inzetbaarheid
Talentontwikkeling en duurzame inzetbaarheid waren volgens Waling twee van de meest relevante thema’s binnen HR. Tijdens People Analytics 2025 lieten hij en Rémi Spanjaard zien hoe organisaties met AI niet alleen talenten beter konden matchen, maar ook hoe medewerkers zich optimaal konden ontwikkelen. “Carrière-navigatie is nu binnen handbereik voor iedereen: met deze opleiding, dat project en die rol kan ik mijn droombaan bereiken; of verrassend leuke andere functies bekleden waar ik nooit aan had gedacht.”

Daarnaast liet Waling zien hoe slimme dashboards konden voorspellen of iemand dreigde uit te vallen. “Taken met een hoge werkdruk konden dan opgesplitst en via apps uitbesteed worden aan medewerkers in re-integratie, vrijwilligers of andere doelgroepen die graag ondersteuning boden, over de grenzen van organisaties heen. Een prachtig voorbeeld hiervan was Stichting Humanitas, die AI inzette om vrijwilligers te koppelen aan taken en zo zorgpersoneel te ontlasten.”

Schiphol was een van die cases. Op de luchthaven werd gewerkt aan talentdeling over organisaties heen. Dit zorgde niet alleen voor uitdagender werk en aantrekkelijkere werkgevers, maar ook voor minder uitval en een beter functionerende luchthaven als geheel. ”Met People Analytics kon je precies in kaart brengen welke mogelijkheden er waren en of de business case voor zo’n innovatieve aanpak werkte,” aldus Waling.

 

 


“Data en analyses zijn nutteloos als ze niet worden toegepast om HR en business strategisch te sturen.”


 

De grootste kans en valkuil van AI in HR
Steeds meer organisaties zetten data en AI in voor hun HR-beleid. Maar wat is volgens Waling de grootste kans – of juist de grootste valkuil – bij het implementeren van People Analytics? “De grootste kans is dat HR nu eindelijk een strategische positie krijgt binnen de organisatie,” zegt hij. “Hoe zorgen we ervoor dat talent komt, blijft en productief is? Hoe resourcen we al die plannen? In een snel veranderende wereld zijn nieuwe skills nodig en moeten we flexibel organiseren. Dat vraagt om krachtige organisatiestructuren waarin AI en slimme matching helpen om continu de juiste mensen op de juiste plek te zetten. Dit is dé nieuwe positie van HR.”

Maar er was ook een risico. Volgens Waling school de grootste valkuil in het investeren in technologie zonder deze daadwerkelijk te integreren in de organisatie. “Data en analyses zijn nutteloos als ze niet worden toegepast om HR en business strategisch te sturen. Dit is geen reden om het dan maar niet te doen, maar om duidelijk te gaan staan en blijven staan voor wat je wilt bereiken.”

De toekomst van HR: AI als sleutel tot strategische talentmobiliteit
Waling hield zich jarenlang bezig met het flexibel organiseren en het implementeren van talentmarktplaatsen. Maar zonder slimme technologieën bleef het lastig om op grote schaal echt skills-based en wendbaar te organiseren. Nu zag hij alles samenkomen: Mensen betekenisvol, leerzaam en leuk werk bieden, en tegelijkertijd de organisatie effectief resourcen. “Dit is mogelijk dankzij de opkomst van AI en People Analytics. Strategisch nadenken over talentmobiliteit is geen toekomstmuziek meer – het gebeurt nu. Instroom en doorstroom zijn niet langer gescheiden werelden, maar één geïntegreerde talentstrategie. Dat is de toekomst van HR!”

 


Maak kennis met Laurens Waling
Laurens Waling is Chief Evangelist en Marketing Director bij 8vance, een high-tech scale-up die innovatieve AI-oplossingen biedt voor het matchen van talenten en organisaties. Hij helpt bedrijven en individuen bij het identificeren van vaardigheden en carrièremogelijkheden door gebruik te maken van geavanceerde technologieën. Waling heeft uitgebreide ervaring in het ontwikkelen van oplossingen die mensen helpen bij het vinden van de juiste werkzaamheden en bedrijven om hun carrière verder vorm te geven.


 

bekijk meer nieuws