Logo

Live online masterclass: Het model van Ulrich in de praktijk

Van functioneel taakdenken naar HRM-rollen

Opleidingbeeld
Het model van Ulrich met de vier rollen voor HR is al bijna 25 jaar oud. Toch is het nog steeds erg populair. Maar de toepassing in de praktijk blijkt lastig. Waar ligt voor HR-professionals de kracht van het model? En hoe kan het de basis zijn voor waardevolle HR-dienstverlening aan de organisatie? Deze live online masterclass geeft optimaal inzicht in hoe u het model van Ulrich in uw praktijk kan gebruiken.

Live online masterclass: in het kort

Het model van Ulrich heeft nog niets aan kracht ingeboet. Het geeft inzicht in hoe HR zichzelf ziet, hoe de andere disciplines in een organisatie HR zien en hoe HR toegevoegde waarde biedt voor de organisatie.

 

De vier rollen die het model van Ulrich onderscheidt zijn: Employee champion, Administrative expert, Change agent en de Strategic partner.

 

De kracht zit in de bewustwording dat alle vier rollen tegelijkertijd moeten worden uitgeoefend en dat de ene rol niet zonder de andere kan. Met dit bewustzijn kan een HR-afdeling worden georganiseerd volgens dit model. En dus ook het HR-dienstverleningsmodel worden vorm gegeven dat aansluit op de organisatiedoelen. En het is toepasbaar voor alle soorten van organisaties.

 

Met concrete praktijkvoorbeelden krijgt u optimaal inzicht in hoe u het model van Ulrich in uw praktijk kan toepassen.


Dit zijn de resultaten van de masterclass:

  • U kent de vier kwadranten van het model van Ulrich.
  • U kent de inhoud van de 4 rollen in het model.
  • U leert de samenhang van de 4 rollen en kunt die toepassen in uw HR-afdeling.
  • U weet hoe u draagvlak in uw organisatie creërt om volgens het model van Ulrich te werken.

Dit neemt u als bagage mee:

  • U krijgt met de praktijkvoorbeelden inzicht in hoe u het model van Ulrich toepast.
  • U kunt uw collega’s informeren over de rollen van Ulrich en hoe zij die toepassen.
  • U kunt met dit model de toegevoegde waarde van HR aantonen.

 

 

Hoe werkt een live online masterclass? 

Net als bij een gewone masterclass op een fysieke locatie, komt u met de andere deelnemers en de docenten op de afgesproken tijden bij elkaar. Ook heeft u ruim de gelegenheid om met de docenten én de andere deelnemers in gesprek te gaan. Met één groot verschil: u bent virtueel bij elkaar, niet fysiek! En u krijgt wat vaker korte pauzes om even de benen te strekken. 


Hiervoor gebruikt HR Academy speciale software. Het enige dat nodig is om deel te nemen, is een computer met een microfoon, toegang tot internet en bij voorkeur een webcam, maar dat is niet strikt noodzakelijk. Er hoeft niets aan uw computer veranderd of geïnstalleerd te worden! 

Voor wie is deze masterclass?

In deze situaties is deze masterclass zeker voor u geschikt:

  • U bent (mede)verantwoordelijk voor de organisatie van de HR-afdeling.
  • U bent op zoek naar een optimaal HR-dienstverleningsmodel.
  • U wilt weten hoe u het model van Ulrich in de praktijk toepast.

 

Het model van Ulrich in de praktijk: programma

Docent: Klaas Schouwstra 

 

In deze live online masterclass krijgt u in twee aaneengesloten ochtenden inzicht in het model van Ulrich. U heeft kennis van de rollen en ziet de samenhang tussen de rollen. U kunt met deze kennis de organisatie van uw HR-afdeling optimaliseren en de toegevoegde waarde van de HR-functie duidelijk maken aan de stakeholders in uw organisatie.


Het programma heeft korte pauzes om even te bewegen, wat te drinken of te eten. Dit is het programma per dagdeel:

 

09.00 uur – Start Programma dagdeel 1

 Met daarin aandacht voor:

  • De vier rollen op hoofdlijnen
  • Uitdiepen van alle vier de rollen: Employee champion, Administrative expert, Change Agent en Strategic Partner
  • Wat kan je ermee

12.00 uur - Afsluiting Programma dagdeel 1

 

09.00 – Start Programma dagdeel 2

 Met daarin aandacht voor:

  • Het optimaliseren van je HRM Dienstverlening met behulp van het model van Ulrich
  • Break outs met praktische toepassingen in de eigen organisatie
  • Hoe morgen hiermee in het eigen werk aan de slag
  • Feedback en samenvatting

12.00 uur - Afsluiting

 

 

Klaas Schouwstra

Sprekersfoto
Eigenaar Human Horizons Consulting
Klaas Schouwstra is eigenaar van Human Horizons Consulting, een onafhankelijk bureau op het gebied van Human Resources & Change Management. Klaas heeft meer dan twintig jaar ervaring in Human Resources & Change Management in diverse interne en externe rollen als (interim) lijnverantwoordelijke, programma/projectmanager en consultant op het snijvlak tussen HRM, Bedrijfskunde en ICT. Hij is gespecialiseerd in het implementeren en optimaliseren van Human Resources Organization Effectiveness op drie vlakken. Ten eerste HR Business Partner: opzetten/transformeren HR-strategie/beleid/afdeling/rollen, zodat zij optimaal bijdragen aan realiseren organisatiestrategie/-doelstellingen. Ten tweede HR Service Delivery Model/HR Sourcing: vertalen organisatie- en HR-strategie naar het optimale HR Service Delivery Model, inclusief sourcing (Shared Service Centers tot en met Business Process Outsourcing). Vervolgens ontwerp en modelleren afdelingen/rollen/processen en aansturen implementatie daarvan. En ten derde e-HRM: analyse en (her-)ontwerp HRM-processen, opstellen Programma van eisen, leveranciers-/pakketselectie en project/programmamanagement t.a.v. de technische en organisatorische implementatie van e-HRM functionaliteit.

Cedeo

© MindCampus b.v. Auteursrecht voorbehouden.