Logo

Onboarding met 100-dagen plan

Effectief onboarden (remote en op kantoor)

Opleidingbeeld
Normaal gesproken is effectieve onboarding van nieuwe collega’s al een uitdaging. Maar in deze tijd, waarin veel organisaties remote en hybride (gaan) werken, vraagt het extra inspanningen. Want hoe leert een nieuwe medewerker vanachter zijn bureau thuis de cultuur van jouw organisatie kennen? Hoe pak je dat aan en waar moet je dan allemaal rekening mee houden? Hoe vertaal je het huidige onboardingsprogramma naar de remote of hybride praktijk? In deze boostcamp ga je er concreet mee aan de slag.

De boostcamp: in het kort

De eerste honderd dagen bij een nieuwe werkgever bepalen of een nieuwe medewerker voor langere tijd bij een organisatie wil blijven werken. Tijdens het sollicitatieproces vormt een medewerker een beeld van de organisatie. Eenmaal aan boord is het belangrijk dat dit beeld wordt bevestigd en betekenis krijgt. Een uitdaging die extra groot is in tijden van hybride werken. 

 

Tijdens deze boostcamp stel je een 100-dagen plan op voor nieuwe medewerkers die je – grotendeels op afstand – moet onboarden en sta je stil bij de zes beïnvloedingsfactoren voor een goede employee experience. Ook leer je hoe je een bestaand onboardingprogramma kunt aanpassen naar de hybride praktijk en hoe je nieuwe medewerkers, ook op afstand, mee kan nemen in de cultuur en processen binnen jouw organisatie. 

 

Dit zijn de resultaten van de boostcamp:

  • Je weet hoe je een effectief onboardingprogramma ontwikkelt voor medewerkers op afstand of hoe je het huidige onboardingsprogramma kunt aanpassen naar een effectieve hybride vorm;
  • Je weet hoe je nieuwe medewerkers tijdens de onboarding een snelle start laat maken en goed kunt alignen met de doelen en strategie van jouw organisatie; 
  • Je staat stil bij de zes beïnvloedingsfactoren van een goede onboarding en een optimale employee experience;
  • Je hebt een 100-dagenplan voor de onboarding van medewerkers.

Als bagage neem je mee:

  • Je weet welke fases van de employee journey medewerkers doorlopen en welke belangrijke contactmomenten daarbij horen;
  • Je weet hoe je een waarheidsgetrouwe en aantrekkelijke belofte formuleert en hoe je zorgt dat deze tot leven komt tijdens de onboarding en de rest van de employee journey;
  • Je krijgt praktische tips en best practices voor betere pre- en onboarding van medewerkers. 

 

Voor wie is deze boostcamp?

In de volgende gevallen is deze boostcamp zeker voor jou geschikt:

  • Je begeleidt de instroom van nieuwe medewerkers in jouw organisatie;
  • Je bent verantwoordelijk voor de uitvoering van transformatie- en veranderingsprocessen;
  • Je bent betrokken bij de (arbeidsmarkt)communicatie en employer branding binnen jouw organisatie;
  • Je houdt je bezig met de ontwikkeling van het onboardingbeleid binnen jouw organisatie;
  • Je wilt het huidige onboardingsprogramma herzien en afstemmen oop remote en hybride werken.

 



Video: Effectief digitaal onboarden

In deze video vertelt vertelt Tess Barendrecht, strategy consultant bij PROOF en docent HR-boostcamp 'Remote onboarding met een 100-dagenplan', hoe je de onboarding van nieuwe medewerkers effectief inricht op afstand. 

 


Deze video is een verkorte versie van de sessie over effectief onboarden die Tess Barendrecht hield tijdens het online congres Slim digitaal werken. Meer tips, concrete handvatten én vooral succesvolle praktijkcases krijgt u tijdens de HR-boostcamp Remote onboarding met een 100-dagenplan Tijdens deze boostcamp stel je een 100-dagen plan op voor nieuwe medewerkers die je hybride of remote moet onboarden en sta je stil bij de zes beïnvloedingsfactoren voor een goede onboarding-journey. Ook leer je hoe je een bestaand onboardingprogramma kunt aanpassen voor remote medewerkers en hoe je hen meeneemt in de cultuur en de processen van jouw organisatie. 

 

De boostcamp: programma

Tijdens de boostcamp werk je aan de zes beïnvloedingsfactoren en stel je een 100-dagen plan op voor nieuwe medewerkers die je – grotendeels op afstand – moet onboarden.

 

Docenten: Bea Aarnoutse, Wenda Bolink of Tess Barendrecht 

 

Dit is het programma: 


09.00 uur
 - Ontvangst met koffie en thee


09.30 uur
 - Start ochtendprogramma


Met aandacht voor:

  • Impact van corona en thuiswerken op onboarding
  • Best practices op de arbeidsmarkt en in communicatie 
  • De employee journey: fases en beïnvloedingsfactoren
  • De Employee Value Proposition (belofte)
  • Employer branding en de candidate journey van sollicitanten
  • Pre-boarding
  • Onboarding: waarom, wat houdt het in en wat levert het op?

Aan de slag met: uitleg over de opdracht voor dagdeel 2

13.00 uur - Start middagprogramma


Aan de slag met: de zes beïnvloedingsfactoren en het 100-dagenplan voor remote onboarding

  • Hoe ziet het huidige onboardingsprogramma eruit? Waar liggen de uitdagingen?
  • Hoe wordt een nieuwe medewerker geïnformeerd tot de eerste werkdag?
  • Hoe kan je werken aan de zes beïnvloedingsfactoren?
  • Hoe ziet de eerste werkdag eruit?
  • Op welke manier leert de nieuwe medewerker collega’s en de organisatie kennen?
  • Hoe zorg je ervoor dat de nieuwe medewerker na honderd dagen volledig ingewerkt en helemaal op stoom is? 


16.30 uur
- Afsluiting

 

 

 

Bea Aarnoutse

Sprekersfoto
Strategy director & Partner PROOF
Bea Aarnoutse is Strategy director & Partner bij PROOF en heeft meer dan twintig jaar managementervaring aan zowel bureau- als aan klantzijde. Daarbij adviseert zij zowel communicatie- als HR professionals. Ze is expert op het gebied van employer branding, de alignment van medewerkers, interne communicatie, change- en reputation management. Tevens is Bea auteur van de boeken Alignment 2.0 en Happy Change.

Cedeo

Blijf op de hoogte

Schrijf u in voor de nieuwsbrief.
© MindCampus b.v. Auteursrecht voorbehouden.