Onboarding met 100-dagen plan
Maak jouw onboarding effectief met een 100-dagenplan

Overzicht
De boostcamp: in het kort
De eerste honderd dagen bepalen of een nieuwe medewerker voor langere tijd bij een organisatie wil blijven werken. Tijdens het sollicitatieproces vormt een medewerker een beeld van de organisatie. Eenmaal aan boord is het belangrijk dat dit beeld wordt bevestigd en betekenis krijgt. Een uitdaging die extra groot is in tijden van hybride werken.
Tijdens deze boostcamp stel je een 100-dagen plan op voor nieuwe medewerkers die je – grotendeels op afstand – moet onboarden en sta je stil bij de zes beïnvloedingsfactoren voor een goede employee experience. Ook leer je hoe je een bestaand onboardingprogramma kunt aanpassen naar de hybride praktijk en hoe je nieuwe medewerkers, ook op afstand, mee kan nemen in de cultuur en processen binnen jouw organisatie.
Dit zijn de resultaten van de boostcamp:
- Ken jij de verschillende beïnvloedingsfactoren van een effectieve onboarding en een optimale employee experience;
- Weet jij hoe je een waarheidsgetrouwe en aantrekkelijke belofte formuleert en hoe je zorgt dat deze tot leven komt tijdens de onboarding en de rest van de employee journey;
- Heb jij inspiratie dankzij praktijkvoorbeelden van grote en kleine organisaties uit verschillende sectoren;
- Kan jij direct aan de slag met het 100-dagenplan.
En niet onbelangrijk: tijdens de boostcamp is er meer dan genoeg tijd om kennis en ervaring uit te wisselen met andere deelnemers.
Voor wie is deze boostcamp?
In de volgende gevallen is deze boostcamp zeker voor jou geschikt:
- Je begeleidt de instroom van nieuwe medewerkers in jouw organisatie;
- Je bent verantwoordelijk voor de uitvoering van transformatie- en veranderingsprocessen;
- Je bent betrokken bij de (arbeidsmarkt)communicatie en employer branding binnen jouw organisatie;
- Je houdt je bezig met de ontwikkeling van het onboardingbeleid binnen jouw organisatie.
Programma
De boostcamp: programma
Tijdens de boostcamp stel je, op basis van opgedane kennis en concrete voorbeelden, een 100-dagen plan op voor de onboarding.
Docent: Hester van Marwijk Kooy
Dit is het programma:
09.00 uur - Ontvangst met koffie en thee
09.30 uur - Start ochtendprogramma
Met aandacht voor:
- Feiten en cijfers van onboarding: wat houdt het in en wat levert het op?
- Theorie over de employee journey: fases en beïnvloedingsfactoren
- Onboarding in relatie tot employer branding
- De employee value proposition: de belofte die je doet aan potentiële én huidige medewerkers
13.00 uur - Start middagprogramma
Aan de slag met het 100-dagenplan, met aandacht voor:
- De verschillende fases van een effectieve onboarding
- Het huidige onboardingprogramma en de verbeterkansen:
- Hoe ziet het huidige onboardingsprogramma eruit? Waar liggen de uitdagingen?
- Hoe wordt een nieuwe medewerker geïnformeerd tot de eerste werkdag?
- Hoe kan je werken aan de zes beïnvloedingsfactoren?
- Hoe ziet de eerste werkdag eruit?
- Op welke manier leert de nieuwe medewerker collega’s en de organisatie kennen?
- Hoe zorg je ervoor dat de nieuwe medewerker na honderd dagen volledig ingewerkt en helemaal op stoom is?
- Best practices op de arbeidsmarkt en in communicatie
16.30 uur - Afsluiting
Sprekers
Hester van Marwijk Kooy
