Logo

Nudging en framing voor HR

Geef medewerkers een duwtje in de gewenste richting

Opleidingbeeld
U wilt dat medewerkers meer eigen regie nemen om te werken aan hun inzetbaarheid en een gezonde levensstijl. En u wilt ervoor zorgen dat collega’s elkaar op de juiste manier feedback geven over hun functioneren, zodat dit tot gewenst gedrag leidt. Zomaar wat voorbeelden van HR-uitdagingen die u met nudging en framing kunt aanpakken. In deze masterclass leert u hoe u op een subtiele manier – onbewust – het gedrag van medewerkers positief kunt beïnvloeden.
Datum en locatie: donderdag 10 oktober 2019 om 09:30, NBC Nieuwegein
Prijs: € 790 excl. 21% btw

Masterclass Nudging en framing voor HR: in het kort

Wat leert u in deze masterclass?

Het Engelse woord 'nudge' betekent letterlijk 'duwtje' en is populair als een gedragspsychologische motivatietechniek, waarbij je mensen subtiel kunt stimuleren om zich op de gewenste wijze te gedragen. Framing komt vooral tot uiting in teksten en storytelling, waarbij onbewuste kaders en bewuste keuzes doelbewust worden gestuurd. 

 

Voorbeelden van nudging in de werkomgeving zijn het stimuleren van meer beweging en gezonder eten. Ook het gebruik van HR self service systemen en het meedoen aan MTO's kan via gerichte nudges worden gestimuleerd. Kortom, de mogelijkheden zijn legio en denken vanuit nudging kan het (negatief) confronteren van medewerkers met allerlei gedragsregels voorkomen.

 

Met nudging en framing geeft u ongemerkt kleine duwtjes en doen mensen zelf - in volle overtuiging - wat u heeft bedacht. Hoe u dat doet, leert u in deze masterclass.

 

Dit zijn de resultaten van de masterclass:

  • U leert, bedenkt en ontwerpt de juiste duwtjes om gedrag van medewerkers te beïnvloeden. 
  • U weet medewerkers te ‘verleiden’ tot bepaalde keuzes en hun gedrag te veranderen. 
  • U kunt met framing de onbewuste kant van taal strategischer inzetten om uw instructies eenvoudiger op te volgen. 
  • U kunt zelf aan de slag met het verbeteren en toepassen van duwtjes.
  • U heeft een concreet plan van aanpak voor een door u gekozen praktijksituatie.

Dit neemt u als bagage mee:

  • U begrijpt de kracht van nudging en framing en waar dat in uw voordeel kan werken.
  • U herkent de situaties waar nudging en framing ontbreekt, of verbeterd kan worden.
  • U weet wat de voorwaarden voor een effectief duwtje zijn.
  • U weet hoe u met nudging mensen verleidt hun gedrag direct aan te passen.

Voorafgaand aan de masterclass vragen wij u concrete voorbeelden uit uw praktijk in te brengen, waar mensen wel een ‘duwtje’ kunnen gebruiken. Voor deze situatie maakt u in de masterclass een concreet plan van aanpak. De docenten en de andere deelnemers kunnen u met extra denkkracht een ‘duwtje’ geven naar de oplossing.

 

Na afloop van de masterclass beschikt u over nieuwe strategieën om mensen te verleiden tot ander gedrag, zoals: 

  • medewerkers die geen eigen regie nemen voor hun inzetbaarheid;
  • medewerkers die onvoldoende gebruik maken van opleidingsbudgetten;
  • een structureel te lage respons op MTO’s;
  • gebrek aan beweging en ongezonde eetgewoonten op de werkvloer;
  • medewerkers die niet kunnen/willen wennen aan self service HR-systemen;
  • leidinggevenden die verzaken om gesprekken met hun mensen te voeren in het kader van de HR-cyclus.

 

Voor wie is deze masterclass?

In deze masterclass leert u hoe u het gedrag van medewerkers ongemerkt kunt beïnvloeden en in de juiste banen kunt leiden. 

 

In deze situaties is de masterclass zeker voor u geschikt:

  • U wilt het gedrag van medewerkers op een positieve manier beïnvloeden en daarmee negatieve regelgeving vermijden.
  • U wilt medewerkers onbewust bewegen om eigen regie te nemen over hun inzetbaarheid.
  • U wilt medewerkers een ‘duwtje’ geven om hun ongezonde levensstijl aan te passen. 
  • U merkt dat medewerkers onvoldoende gebruik maken van self service HR-systemen en voor ieder wissewasje een beroep doen op HR-medewerkers.
  • U bent op zoek naar incentives om de respons op uw MTO’s te verhogen.

Masterclass Nudging en framing voor HR: programma

Docenten: Sarah Gagestein of Jolijn Mes

 

In deze masterclass leert u hoe u het gedrag van medewerkers ongemerkt maar overtuigend kunt beïnvloeden. U geeft ze daarmee een ‘duwtje’ in de door u gewenste richting. En u maakt voor uw eigen praktijksituatie een concreet plan van aanpak.

 

Dit is het programma: 

 

09.00 uur - Ontvangst

 

09.30 uur - Start van het ochtendprogramma


Aandacht voor:

  • Wat is nudging en wat is framing?
  • Waarom werkt beïnvloeden soms beter dan uitleggen?
  • Wanneer heb je een nudge of frame nodig?

Aan de slag met: 

  • Frames leren ontwerpen 
  • Nudges leren ontwerpen 


13.30 uur
-  Start van het middagprogramma


Aandacht voor:

  • Nudging in uw praktijk
  • Rondgang langs de ingezonden praktijksituaties van de deelnemers

Aan de slag met:

  • Intervisie
    • Wat is het probleem?
    • Aanpak van de probleemanalyse
    • Wat zijn de oplossingsrichtingen en waarom?
  • Persoonlijk plan van aanpak

Afsluitende learnings:

  • Do’s & don’ts voor nudging & framing in de praktijk


17.00 uur
- Afsluiting

Locatie
NBC
Blokhoeve 1
3438 LC Nieuwegein (bereken route)


Plattegrond

Sarah Gagestein

Sprekersfoto
Taalstrateeg en expert op het gebied van framing
Sarah Gagestein studeerde cum laude af in de Retorica. Ze is taalstrateeg en expert op het gebied van framing, de minst zichtbare maar méést indringende techniek om van jouw waarheid ook de waarheid te maken in de ogen van de ander. Sarah haar expertise wordt onder meer ingezet bij verschillende ministeries, politieke partijen en het OM.

Jolijn Mes

Sprekersfoto
Taalstrateeg
Aan de Universiteit Leiden behaalde taalstrateeg Jolijn Mes cum laude een MA in Retorica, waarbij ze zich verdiepte in framing en populisme. Inmiddels is ze werkzaam bij Taalstrategie en kan ze aan de slag met haar fascinatie voor de alledaagse talige keuzes die mensen hebben en maken. Jolijn geeft trainingen framing en nudging.
© MindCampus b.v. Auteursrecht voorbehouden.