Logo

HR Business Partner in twee dagen

In 7 stappen van HR-professional naar HR-business partner

Opleidingbeeld
Het inzicht dat HRM een belangrijke strategische succesfactor is voor organisaties wint snel terrein. Mensen maken het verschil en de afdeling HR heeft hierin samen met het lijnmanagement een grote invloed en verantwoordelijkheid. Wilt u leren hoe u zich kunt ontwikkelen tot HR business partner? Dat kan in 2 dagen!

Ulrich geeft het al aan. HRM als Strategic Partner is essentieel voor het functioneren van organisaties. HRM-missie en HRM-visie dienen aan te sluiten op de doelstellingen van de organisatie. De impact en rol van HRM ontwikkelt zich dan ook naar het niveau van uitvoerend naar beleidsbepalend HR Business Partner.

 

Leerdoelen 

  • U leert methodieken waarmee u rol en positie HRM in uw organisatie bepaalt;
  • U leert methodieken waarmee u een analyse maakt van uw organisatie;
  • U analyseert uw eigen HR-portfolio en/of dit aansluit op de organisatiestrategie;
  • U maakt een plan van aanpak.

U leert tijdens de interactieve tweedaagse masterclass uw rol als HR Business Partner in te vullen. Het programma neemt u mee in het proces van waar u als HRM nu staat tot aan het plan van aanpak van wat er nodig is om deze verandering te realiseren. Jan Tjerk Boonstra en Bas Oerlemans zijn zeer ervaren docenten die vanuit hun ervaring uit hun jarenlange adviespraktijk u optimaal begeleiden. In het programma is veel ruimte voor interactie met en tussen de deelnemers. Eigen ervaringen spelen altijd een relevante rol in het functioneren van HRM. Juist deze ervaringen zijn een basis voor het verder ontwikkelen tot HR business partner.

 

HR business partner is de strategische partner voor het lijnmanagement

De positionering en portfolio van HRM verandert snel of moet snel veranderen door ontwikkelingen in het (nieuwe) werken en in de inrichting en sturing van organisaties. Zowel de formele (arbeidsrelatie) als de psychologische relatie tussen werkgever en werknemer verandert en wordt steeds meer gekenmerkt door gelijkwaardigheid en respect en minder door een ‘ruilrelatie’. Voor HRM afdelingen een complexe transformatie. Alleen goede operationele producten leveren is niet meer genoeg en positioneert HRM niet als HR business partner. HRM moet ook meer de rollen van organisatiestrateeg, veranderingsregisseur en talentmanager vervullen. Als die rollen goed worden vervuld, is HRM werkelijk een business partner die -  vanuit een van de meest invloedrijke organisatieprocessen -  bijdraagt aan het realiseren van de business- en organisatiedoelen.

 

Het programma is derhalve een combinatie van kennis aanreiken en gezamenlijk ontwikkelen en van reflectie en evaluatie met betrekking tot de huidige invulling en positionering van de HRM adviesfunctie.

 

Doelgroep

HR-professionals die zich willen ontwikkelen tot HR Business Partner.

Incompany of maatwerk?
Daarnaast is het programma uitermate geschikt om als incompany programma – samen met uw complete HR-team – te volgen. Het programma wordt in dat geval direct toepasbaar gemaakt op uw eigen werksituatie. Bovendien bevordert de in huis aanpak de onderlinge samenhang binnen het team, omdat u groepsgewijs werkt aan opdrachten die de persoonlijke en organisatieontwikkeling ondersteunen. Wilt u meer informatie over de incompany mogelijkheden, neem dan contact met ons op of plan een belafspraak.

 

Dag 1

09.00 uur
Ontvangst

09.30 uur
Veranderingen in werken en organiseren.
Duurzaam werken, flexibel werken en organiseren, empoweren van medewerkers en gedeeld leiderschap.

10.30 uur 
Pauze

10.45 uur
De rol(len) van HRM en HR strategie en portfolio.

  • Waar ligt de toekomst van HRM?
  • Wat is en omvat een HR strategie?
  • Hoe maak je HRM performance meetbaar(der)?
  • Analyse van verschillen in de aard van organisaties
  • Analyse (mis)match tussen wat de organisatie wil bereiken en HR kan bieden.

11.45 uur
Positionering van HRM

  • Waarmee en hoe heb je de meeste impact?
  • Wat is dan je bijdrage?
  • Wordt geacht dat je dat doet?
  • En doe je dat ook?
  • Welke interventies doe je?

12.30 uur
Lunch

13.30 uur

HR Rollen
Theorie; Piramide  Lawler, Ulrich, Situationeel adviseren

14.30 uur
Pauze

14.45 uur
Eigen analyse organisatie

  • Analyse van organisatiestrategie
  • Analyse HR portfolio
  • Positionering en impact
  • Ontwikkelen van een strategie naar business partner

16.00 uur
Gezamenlijke bevindingen

  • Analyse van organisatiestrategie
  • Analyse HR portfolio
  • Positionering en impact
  • Ontwikkelen van een strategie naar business partner

16.45 uur
Vooruitblik naar en opdracht voor dag 2
 

Dag 2

09.30 uur
Terugblik op dag 1 en huiswerk

  • Vragen en opmerkingen n.a.v. dag 1 en huiswerk
  • Consequenties en doelen voor programma vandaag

10.00 uur
Veranderkunde en veranderbehoefte

  • Theorie veranderkunde
  • Hoe waardeer je de huidige situatie bij de organisatie?
  • Wat is de aard van de veranderingen en de veranderstrategie?
  • Vaststelling mogelijke rollen van HRM bij veranderen

11.00 uur
Pauze

11.15 uur
Beïnvloeden en communiceren

  • Stijlen en interventies in beïnvloeden en communiceren
  • Analyseren van eigen mogelijkheden en noodzaak

12.30 uur
Lunch

13.30 uur
Plan van aanpak

  • Wat is er nodig om de verandering te realiseren
  • Make, buy, ally or quit (van activiteiten door HRM)
  • SSC, outsourcing
  • Versterken competenties HR
  • Hoe aan de slag met een HR dashboard?

14.30 uur
Pauze

14.45 uur
Vervolg plan van aanpak

16.00 uur
Afsluiting

  • Verwachtingen, doelen en resultaten van de tweedaagse
  • Hoe nu verder bij de deelnemers?

17:00 uur
Einde masterclass

 

Onderstaand referenties over de masterclass HR Business Partner in twee dagen!

 

"Prima training in het kader van bewustwording! Waar ik momenteel sta, ten aanzien van mijn rol. Ik ben geen businesspartner en verwacht dit niet op korte termijn te worden, op de manier waarop bedoeld! Maar deze training en de verschillende cases hebben me zeker geholpen! Inspirerende trainers en leuke onderlinge interactie. Het zet me in ieder geval aan het denken! En daarom is de training voor mij geslaagd! Goede trigger om na te denken!"

R. Krommerl, Velde Groep

 

"Goede training, ben aan het denken gezet over hoe en waar mijn organisatie staat."


K. Advocaat, JTI

Jan Tjerk Boonstra

Sprekersfoto
Principal HR consultant
Jan Tjerk Boonstra is Principal consultant en propositiemanager Strategisch HRM bij de Human Capital Group, een van de grootste HRM adviesorganisaties in Nederland. Hij heeft meer dan 30 jaar ervaring als HRM-adviseur en heeft onder meer bij Zorgverzekeraars Nederland, de Nederlandse Zorgfederatie, Hay Group, Berenschot en Manpower (Right Management) gewerkt. Zijn ervaring betreft met name het ontwikkelen en implementeren van HRM-strategie, HR-professionalisering en talent- en performancemanagement. Jan Tjerk is ontwikkelaar en docent van diverse masterclasses en leergangen in HRM (voor HR Academy) en voorzitter van het Noordelijk HR-netwerk. Verder is hij lid van de Raad van Advies van HR Academy, van de Advisory Board van business school TIAS en van de hoofdredactie van het magazine HR Strategie.

Bas Oerlemans

Sprekersfoto
Principal Consultant
Bas Oerlemans is principal consultant bij de Human Capital Group. Hij is een breed inzetbare professional met accent op leiderschap- en talentontwikkeling. Ook helpt hij organisaties bij het vormgeven van ontwikkeltrajecten en brengt mensen in beweging. Tevens leert hij de organisatie te leren en laat instrumenten achter waarmee men zelf (verder) aan de slag kan. Bas helpt bij de vertaling van visie en strategie naar concrete actie, waarneembaar gedrag en blijvend resultaat. Hij sluit aan op (verander-)historie en ontwerpt in co-creatie met de deelnemers wat er nodig is voor een merkbare en blijvende verandering.

Downloads

Blijf op de hoogte

Schrijf u in voor de nieuwsbrief.

CEDEO-erkenning

Alle opleidingen hebben een CEDEO-erkenning.
Cedeo
© MindCampus b.v. Auteursrecht voorbehouden.
HR Academy gebruikt cookies. Klik hier voor meer informatie. Sluiten