Logo

Excel voor HR-analytics

HR-gegevens eenvoudig analyseren

Opleidingbeeld
Heb je de beschikking over diverse Excel sheets met allerlei gegevens rondom medewerkers maar weet je niet hoe je ze handig aan elkaar kunt knopen? Ben je regelmatig aan het kopiëren en plakken van data om een analyse te kunnen doen? Zou je graag een overzichtelijk dashboard willen? De masterclass 'Excel voor HR-analytics' leert je de praktische handvatten die je nodig hebt om eenvoudiger en meer informatie uit Excel te halen.
Datum en locatie: maandag 31 oktober 2022 om 09:30, Postillion Hotel Bunnik
Vervolgdata: 7 nov, 14 nov
Prijs: € 1590 excl. btw
Opleider: AnalitiQs

In deze masterclass leer je de praktische handvatten die je nodig heeft om eenvoudiger en meer informatie uit Excel te halen. Je leert ook hoe je jouw Excel gegevens kunt laten spreken en hoe je interactieve visuele dashboards kunt maken zodat complexe relaties direct zichtbaar worden. Zelfs voor een doorgewinterde gebruiker valt er nog het nodige bij te leren. Na het volgen van deze training ben je toegerust om Excel effectiever en efficiënter te gebruiken in jouw werkzaamheden. Met deze 3-daagse training zet je belangrijke stappen in het gebruik van Excel.

 

Nooit meer handmatig werken met Excel!
De echte winst zit in enkele (soms) verborgen invoegtoepassingen die Excel heeft. In deze cursus leer je hoe je automatisch gegevens kunt verwerken (met Power Query) zodat je niet iedere maand dezelfde schoonmaakacties hoeft uit te voeren. Je leert te werken met complexe formules die in ‘normale’ draaitabellen niet mogelijk zijn, maar wel als je met Power Pivot (Super draaitabellen) aan de slag gaat. Na afloop zul je versteld staan van de mogelijkheden die deze uitgebreide versie van Excel je in jouw dagelijkse werk kan bieden.

 

U kunt Excel gaan gebruiken als database voor al je HR-data, mooie dynamische dashboards bouwen en deze automatisch updaten wanneer je nieuwe data hebt. Op deze manier is Excel uitstekend geschikt om dieper inzicht te verschaffen in je data. Conclusie: met deze cursus heb je het gereedschap om jouw eigen HR-gegevens te analyseren: Welke trends zijn er? En wat zijn de prognoses voor de komende maanden?

 

Ben je nog geen reguliere gebruiker van Excel, maar wil je (meer) gaan werken met Excel, kijk dan eerst bij de training ‘Excel Basis voor HR’.


Leerdoelen
Op basis van een concrete praktijkcase heb je het volgende bereikt: 

  • Data in te lezen uit diverse bronnen en aan elkaar te knopen
  • Handmatige schoonmaakacties te automatiseren
  • Data formats aanpassen (zodat bronnen kunnen matchen)
  • Om te gaan met datums
  • Data te aggregeren
  • Nieuwe variabelen aan te maken
  • Data modellen te bouwen
  • KPI’s en complexere variabelen te maken
  • Een dashboard te maken in Excel

Doelgroep
Deze cursus is uitermate geschikt voor HR-professionals die regelmatig rapporten maken en/of analyses. Of voor HR-professionals die gewoon (meer) gebruik willen kunnen maken van Excel. Basiskennis van Excel is een vereiste. Tijdens de dag wordt uitsluitend gewerkt met voorbeelden en data uit de HR-praktijk.

 

Deelname
Om deel te kunnen nemen aan deze cursus beschik je over een laptop met Office 365 of Excel 2019 met PowerPivot en Power Query (beschikbaar in de Office PRO PLUS versie van Excel) en beschik je over basiskennis Excel (op het niveau van de training ‘Excel Basis voor HR’).
Mocht je niet in de gelegenheid zijn om zelf een laptop mee te brengen met daarop Excel geïnstalleerd en de benodigde invoegtoepassingen, dan heb je ook de mogelijkheid om deze via ons te huren. 

 

Ook interessant voor je

  • Na het succesvol deelnemen aan deze training kunnen aanvullende masterclasses worden gevolgd, zoals de 1-daagse of 2-daagse training ‘Strategische Personeelsplanning’ en de masterclass ‘datavisualisatie’.
  • Deze training is onderdeel van een uitgebreider opleidingsprogramma rondom HR-analytics. Heb je de basistraining nog niet gevolgd? Bekijk dan ook eens de 1-daagse2-daagse en 5-daagse training HR-metrics en HR-analytics.
  • Bekijk ook eens de online tool van Ken- en stuurgetallen personeelsmanagement. Met deze online tool krijg je inzicht in 53 belangrijke HR-KPI's.

Wij bieden je de mogelijkheid om de trainingen (deels) digitaal te volgen in plaats van op locatie. Uiteraard zorgen we ervoor dat je net als andere deelnemers, interactief kunt meedoen aan de training.

Deze opleiding wordt samen met AnalitiQs verzorgd. U kunt dan ook zowel vanuit HR Academy als AnalitiQs communicatie over de training ontvangen na inschrijving.

 

Tijdens het programma Excel voor HR Analytics tref je als docente Irma Doze. 

 

Dag 1: Irma Doze
Deze dag kan worden overgeslagen indien de training ‘Excel Basis voor HR’ succesvol is afgerond en/of de kennis op dit niveau is. 

09.30 uur - 16.30 uur

  • Berekeningen op gegevens uitvoeren
    • Formules maken om waarden te berekenen
    • Gegevens samenvatten die aan specifieke voorwaarden voldoen 
  • Tabellen definiëren
  • Met filters specifieke gegevens tonen
    • De hoeveelheid gegevens op het scherm beperken
    • Tabelgegevens met slicers filteren
    • Werkbladgegevens manipuleren
    • Unieke waarden in een gegevensverzameling zoeken 
  • Gegevens opnieuw ordenen en samenvatten
    • Werkbladgegevens sortereno  
    • Verticaal Zoeken
  • Grafieken
    • Kolom-, Staaf-, Lijn- en Spreidingsdiagrammen maken
    • Grafieken bewerken/opmaken
    • Sparklines
  • Draaitabellen en draaigrafieken gebruiken
    • Met draaitabellen gegevens dynamisch analyseren
    • Draaitabelgegevens filteren, weergeven en verbergen
    • Draaitabellen bewerken (incl. berekende velden/kolommen)
    • Draaitabellen opmaken
    • Met draaigrafieken dynamische grafieken maken  

Dag 2: Irma Doze
09.30 uur – 16.30 uur

  • Aan de slag met PowerPivot
    • PowerPivot inschakelen
    • Het inlezen van gegevens uit diverse databronnen
  • Een eerste dashboard maken met PowerPivot
    • Relaties maken in PowerPivot
    • Hiërarchieën maken in PowerPivot
    • Draaitabellen maken
    • Draaigrafieken maken
    • Draaitabellen omzetten naar formules
  • Data prepareren voor betere dashboards en analyses
    • Data inlezen in Power Query
    • Bestanden en variabelen bewerken
    • Bestanden toevoegen en aan elkaar koppelen
  • Een dynamisch dashboard maken 

Dag 3: Irma Doze
09.30 uur – 16.30 uur

 

  • Vervolg data prepareren en automatiseren
  • Complexere analyses en dashboards met tabelformules
    • Unieke waarden berekenen
    • Complexere formules
    • Andere handige functies in Power Pivot
  • Data analyseren met ‘gegevensanalyse’
    • Visuele analyses
    • Statistische analyses
  • Data analyseren met behulp van “oplosser”

 

Locatie
Postillion Hotel
Baan van Fectio 1
Bunnik (bereken route)


Plattegrond

Irma Doze

Sprekersfoto
MD AnalitiQs, Customer Intelligence & HR analytics
Irma Doze is eigenaar van AnalitiQs en een expert in Customer Intelligence & HR Analytics. ‘Turning data into profit’, is zowel de persoonlijk passie van Irma Doze, als de missie van haar bedrijf AnalitiQs. Met een achtergrond in alle vormen van intelligence: datamanagement, marktonderzoek, (predictive) analytics en reporting, helpt Irma bedrijven die meer willen halen uit de ‘people’ data die ze in HR systemen, via onderzoek, online én offline verzamelen. In deze data liggen nieuwe inzichten en kansen verborgen waarmee bedrijven duurzaam hun medewerkerstevredenheid én hun bottom-line resultaten kunnen verbeteren. Irma deelt haar kennis en ervaring al jarenlang met veel plezier met klanten, collega’s, cursisten en leerlingen in de vorm van trainingen, workshops en coaching. De aanpak van Irma in projecten én trainingen wordt gekenmerkt door passie en resultaat. De combinatie van strategisch denken en hands-on uitvoering is haar favoriete manier van werken; de combinatie van theorie met cases en oefeningen is haar favoriete trainingsmethode.

Cedeo

Partners

In samenwerking met:

Blijf op de hoogte

Schrijf u in voor de nieuwsbrief.
© MindCampus b.v. Auteursrecht voorbehouden.