Nudging en framing voor HR
Geef medewerkers een duwtje in de gewenste richting
Deze cursus is nog niet gepland, klik hier voor ons totale cursusaanbod.
Je wilt dat medewerkers meer eigen regie nemen om te werken aan hun inzetbaarheid en een gezonde levensstijl. En je wilt ervoor zorgen dat collega's elkaar op de juiste manier feedback geven over hun functioneren, zodat dit tot gewenst gedrag leidt. Zomaar wat voorbeelden van HR-uitdagingen die je met nudging en framing kunt aanpakken. In deze training leer je hoe je op een subtiele manier - onbewust - het gedrag van medewerkers positief kunt beinvloeden.
Wat leer je in deze training?
Het Engelse woord 'nudge' betekent letterlijk 'duwtje' en is populair als een gedragspsychologische motivatietechniek, waarbij je mensen subtiel kunt stimuleren om zich op de gewenste wijze te gedragen. Framing komt vooral tot uiting in teksten en storytelling, waarbij onbewuste kaders en bewuste keuzes doelbewust worden gestuurd.
Voorbeelden van nudging in de werkomgeving zijn het stimuleren van meer beweging en gezonder eten. Ook het gebruik van HR self service systemen en het meedoen aan MTO's kan via gerichte nudges worden gestimuleerd. Kortom, de mogelijkheden zijn legio en denken vanuit nudging kan het (negatief) confronteren van medewerkers met allerlei gedragsregels voorkomen.
Met nudging en framing geef je ongemerkt kleine duwtjes en doen mensen zelf - in volle overtuiging - wat je hebt bedacht. Hoe je dat doet, leer je in deze training.
Dit zijn de resultaten van de training:
- Je leert, bedenkt en ontwerpt de juiste duwtjes om gedrag van medewerkers te beïnvloeden
- Je weet medewerkers te ‘verleiden’ tot bepaalde keuzes en hun gedrag te veranderen
- Je kunt met framing de onbewuste kant van taal strategischer inzetten om jouw instructies eenvoudiger op te volgen
- Je kunt zelf aan de slag met het verbeteren en toepassen van duwtjes
- Je heeft een concreet plan van aanpak voor een door jou gekozen praktijksituatie
Dit neem je als bagage mee:
- Je begrijpt de kracht van nudging en framing en waar dat in jouw voordeel kan werken
- Je herkent de situaties waar nudging en framing ontbreekt, of verbeterd kan worden.
- Je weet wat de voorwaarden voor een effectief duwtje zijn
- Je weet hoe je met nudging mensen verleidt hun gedrag direct aan te passen
Voorafgaand aan de training vragen wij je concrete voorbeelden uit jouw praktijk in te brengen, waar mensen wel een ‘duwtje’ kunnen gebruiken. Voor deze situatie maak je in de training een concreet plan van aanpak. De docenten en de andere deelnemers kunnen je met extra denkkracht een ‘duwtje’ geven naar de oplossing.
Na afloop van de training beschik je over nieuwe strategieën om mensen te verleiden tot ander gedrag, zoals:
- medewerkers die geen eigen regie nemen voor hun inzetbaarheid
- medewerkers die onvoldoende gebruik maken van opleidingsbudgetten
- een structureel te lage respons op MTO’s
- gebrek aan beweging en ongezonde eetgewoonten op de werkvloer
- medewerkers die niet kunnen/willen wennen aan self service HR-systemen
- leidinggevenden die verzaken om gesprekken met hun mensen te voeren in het kader van de HR-cyclus
Voor wie is deze training?
In deze training leer je hoe je het gedrag van medewerkers ongemerkt kunt beïnvloeden en in de juiste banen kunt leiden.
In deze situaties is de training zeker voor jou geschikt:
- Je wilt het gedrag van medewerkers op een positieve manier beïnvloeden en daarmee negatieve regelgeving vermijden
- Je wilt medewerkers onbewust bewegen om eigen regie te nemen over hun inzetbaarheid
- Je wilt medewerkers een ‘duwtje’ geven om hun ongezonde levensstijl aan te passen
- Je merkt dat medewerkers onvoldoende gebruik maken van self service HR-systemen en voor ieder wissewasje een beroep doen op HR-medewerkers
- Je bent op zoek naar incentives om de respons op jouw MTO’s te verhogen
Aan de slag met jouw eigen team?
We kunnen dit programma ook in huis voor jouw team organiseren. Dat is al een goede optie bij vijf of meer medewerkers. Een incompanyprogramma maken we op maat en direct toepasbaar op jullie eigen werksituatie. Bovendien kan het financiële voordeel bij grotere groepen oplopen tot 50% van open deelname.
In deze training leer je hoe je het gedrag van medewerkers ongemerkt maar overtuigend kunt beinvloeden. Je geeft ze daarmee een duwtje in de door jou gewenste richting. En je maakt voor jouw eigen praktijksituatie een concreet plan van aanpak.
Dit is het programma:
09.00 uur - Inloop
09.30 uur - Start van het inhoudelijke programma
Aandacht voor:
- Wat is nudging en wat is framing?
- Waarom werkt beinvloeden soms beter dan uitleggen?
- Wanneer heb je een nudge of frame nodig?
Aan de slag met:
- Frames leren ontwerpen
- Nudges leren ontwerpen
13.30 uur - Start van het middagprogramma
Aandacht voor:
- Nudging in jouw praktijk
- Rondgang langs de ingezonden praktijksituaties van de deelnemers
Aan de slag met:
- Intervisie
- Wat is het probleem?
- Aanpak van de probleemanalyse
- Wat zijn de oplossingsrichtingen en waarom?
- Persoonlijk plan van aanpak
Afsluitende learnings:
- Do's and don'ts voor nudging & framing in de praktijk
17.00 uur - Afsluiting