Logo

Succesvol een business case schrijven voor HRM

Tips, formats, valkuilen en succesfactoren

Opleidingbeeld
Het zakelijk en financieel onderbouwen van belangrijke investeringen op het HRM-vakgebied wordt steeds belangrijker. HR-professionals worden gevraagd een business case uit te werken om te laten zien waarom bijvoorbeeld moet worden geïnvesteerd in opleidingen? Of: waarom zouden we investeren in E-HRM, talent of duurzame inzetbaarheid? Dit vraagt om specifieke competenties van de hedendaagse HR-professional. Het lerend ervaring opdoen met het bouwen van een business case, is een uitstekende manier om deze competenties onder de knie te krijgen. In deze masterclass leert u middels een actieve dag hoe het maken van een business case leuk en niet moeilijk is.

De business case is een belangrijk instrument voor zowel profit als non-profit organisaties om een investering voor een HR-project te onderbouwen, beoordelen en evalueren. Maar hoe en wanneer moet een businesscase worden opgesteld? Welke soorten businesscases zijn er? Wat is een effectieve manier om de businesscase te presenteren aan uw leidinggevenden?

 

Werken aan uw eigen business case

In deze masterclass gaat u samen met uw docente, Donata van der Blom, aan de slag met methoden voor het maken van een HR-businesscase. Hierbij wordt aandacht besteed aan o.a. doel, kosten, baten, investering, financiering, beslissing, implementatie en evaluatie van het project. Deelnemers kiezen van te voren een projectonderwerp en werken daarvoor op hoofdlijnen hun eigen business case uit. Daarbij wordt de business case gekoppeld aan de strategie van uw organisatie. We kijken naar de jaarcijfers, visie en missie van de organisatie en sluiten de HR-plannen hierop aan. 

 

Daarbij komen o.a. de volgende business case onderdelen aan de orde:

  • verzoek tot besluitvorming;
  • uitleg van het verzoek;
  • verwacht financieel resultaat;
  • verwachte overige resultaten (o.a. klant- en medewerkerstevredenheid);
  • presentatie;
  • uitvoering inclusief de borging.

Overtuigen van uw leidinggevenden

Tijdens de masterclass werkt u niet alleen aan de uitwerking van de eigen business case. U analyseert tevens bestaande business cases op mogelijkheden en risico’s, ontvangt praktische tips en checklists voor het opstellen van een business case en maakt u belangrijke besluiten op basis van onderbouwde argumenten, die u vervolgens ook kunt gebruiken om u leidinggevenden te overtuigen van het belang van uw plannen en bijbehorende investeringen. 

 

Om het lerend vermogen te vergroten wordt in de masterclass gewerkt met enkele lean-instrumenten, waaronder lean-dagstart, Keek op Week, Kaizen en teach forward. Ook maken we gebruik van het zogenoemde ‘Piramidaal schrijven’. Deze techniek helpt u om de toekomstige lezers van uw uitgewerkt plan mee te krijgen in uw overweging zonder te ver uit te wijden. Mede door de inzet van deze instrumenten verbeteren we onszelf gedurende de hele dag, totdat we tevreden zijn over het eindproduct. 

 

Resultaten

Na afloop van de training heeft u:

  • inzicht in soorten business cases en de onderdelen die binnen de business case moeten worden uitgewerkt;
  • (meer) inzicht in de financials van de organisatie waar u voor werkt; 
  • een format voor een eigen business case, die u een formele basis biedt voor de zakelijke en financiële onderbouwing van uw investeringen in actuele en toekomstige HR-projecten; 
  • een business case aanpak die niet alleen is opgesteld t.b.v. de presentatie van financials, maar ook de overige “opbrengsten” van uw plan aantoont;
  • een onderbouwd plan waar een leidinggevende geen nee tegen kan zeggen;
  • ervaringen opgedaan met piramidaal schrijven en verschillende lean instrumenten.

Doelgroep

Deze masterclass is bedoeld voor HR Business Partners en HR-managers en –adviseurs.

 

Incompany of maatwerk?

Daarnaast is het programma uitermate geschikt om als incompany programma – samen met uw complete HR-team – te volgen. Het programma wordt in dat geval direct toepasbaar gemaakt op uw eigen werksituatie. Bovendien bevordert de in huis aanpak de onderlinge samenhang binnen het team, omdat u groepsgewijs werkt aan opdrachten die de persoonlijke en organisatieontwikkeling ondersteunen. Wilt u meer informatie over de incompany mogelijkheden, neem dan contact met ons op of plan een belafspraak.

Voorbereiding

De masterclass Succesvol een business case bouwen voor HRM vraagt van deelnemers een stukje voorbereiding middels thuisstudie (ongeveer 1,5 uur voorwerk). U wordt verzocht:, 

  • een artikel te lezen over de theorie en technische aspecten die gelden voor het maken van een business case;
  • zich voor te bereiden op de masterclass met behulp van verschillende lean-instrumenten, waaronder lean-dagstart, Keek op de Week, Kaizen en teach forward; 
  • financiële gegevens en informatie over de strategie van uw organisatie te verzamelen.

 

Programma

09.00 uur          : Dagstart

Dagstart is een lean instrument. Op een actieve wijze beginnen we de dag waarbij iedereen incheckt en het programma van de dag besproken wordt. Ook eventuele knelpunten worden besproken.

 

09.15 uur          : Voorstellen + leerdoelen analyseren

Kort voorstelrondje en antwoord op de vraag wat iedereen persoonlijk wil leren van de training.

 

09.45 uur          : De theorie: Teachforward I

Ook teachforeward is een lean instrument. De deelnemers krijgen allemaal een onderwerp om voor te bereiden en moeten dit onderwerp in 5-10 minuten, zonder gebruik te maken van een power point, teachen. De trainer vult de teachforward aan met de theorie en praktijk voorbeelden.

 

10.30 uur          : Koffiepauze

 

10.45 uur          : Samenvatting theoretisch kader HR business case

Theorie voor het opmaken van een business case voor HR. Samenvatting van hetgeen thuis is voorbereid, aanvullende informatie en mogelijkheid vragen te stellen en samen te verdiepen.

 

11.30 uur          : Aan de slag met uw eigen business case I

Maken van een testcase in groepjes. De trainer zal continu de theorie in relatie met de praktijk brengen.

 

12.30 uur          : Lunchpauze

 

13.15 uur          : Teachforward II

Vervolg van de ochtend.

 

14.00 uur          : Business case in belang van jouw bedrijf

We bespreken de theorie en praktijk wat van belang is voor het HR vakgebied in verhouding tot de strategie en de jaarcijfers van jouw bedrijf. Dit koppelen we aan de business case.

 

15.15 uur          : Theepauze

 

15.30 uur          : Aan de slag met uw eigen business case II

Maken van een testcase in groepjes met gebruik van het geleerde van de dag. De praktijkvoorbeelden en de theorie zullen de revue passeren.

 

16.30 uur          : Afronding en conclusies

  

17.00 uur          : Borrel

 

Een half uur voor start van het programma bent u al van harte welkom. U kunt dan gerust een kopje thee of koffie drinken!

Donata van der Blom

Sprekersfoto
Interim manager commercieel zakelijk
Donata van der Blom MBA heeft jarenlange ervaring in de financiële bancaire sector. Als interim manager commercieel zakelijk financieren, bijzonder beheer en risk & audit heeft Donata veel ervaring opgedaan met het analyseren van bedrijven in alle groottes en branches. Het opstellen van business cases is in haar rol als interim- en verandermanager een standaard onderdeel van haar werk. Haar jarenlange ervaring in combinatie met de theorie heeft ervoor gezorgd dat ze haar business cases goed weet vorm te geven, goede resultaten behaalt en dit zonder dat het teveel tijd kost.
© MindCampus b.v. Auteursrecht voorbehouden.
HR Academy gebruikt cookies. Klik hier voor meer informatie. Sluiten