Datavisualisatie
Visuele analyse en visueel communiceren

Overzicht
80 procent van de bedrijfsinformatie wordt traditioneel visueel gepresenteerd in de vorm van grafieken en tabellen. Dezelfde gegevens worden door verschillende mensen echter anders geïnterpreteerd. Oorzaken hiervan zijn bijvoorbeeld persoonlijke en culturele voorkeuren, lichamelijke beperkingen zoals kleurenblindheid, slechtziendheid en zeker ook de intenties van de ontvanger. Ziet de ontvanger alles onbevooroordeeld of alleen wat hij of zij wil zien?
Gegevens in het geheugen laten doordringen
Er gebeurt heel wat in de hersenen tussen het moment dat een dashboard door het oog wordt waargenomen en het moment waarop de ontvanger een gerichte actie start. Het is de kunst van data visualisatie om de gegevens in het geheugen van de ontvanger door te laten dringen en niet voortijdig te laten stranden. De ontvanger moet geholpen worden bij het interpreteren van de gegevens. Goede data visualisaties geven context en betekenis aan de gepresenteerde gegevens, zodat de ontvanger in staat is de gegevens te begrijpen, te interpreteren en de verbanden en correlaties in de gegevens te zien.
Visuele analyse en visueel communiceren
De training datavisualisatie richt zich op twee onderdelen in een analyse traject: de visuele analyse en het visueel communiceren van uw boodschap. Met andere woorden: hoe de vergaarde gegevens op een juiste maar vooral doeltreffende manier te visualiseren, zodat u er zelf inzichten uit kunt vergaren en/of uw bevindingen doeltreffend kunt communiceren aan uw doelgroep.
Leerdoelen
Na deze training, die gebaseerd is op de ideeën van goeroes zoals Gene Zelazny en Stephen Few, bent u in staat om glasheldere visualisaties te maken van de boodschappen die u wilt overbrengen. In deze training, die theorie met praktijk combineert, leert u:
- wat u moet weten over hoe mensen visuele stimuli verwerken;
- wanneer het goed is om een grafiek te gebruiken en wanneer niet;
- de beste te kiezen uit de verschillende soorten grafieken;
- hoe je grafieken (nog) duidelijker maakt;
- de zin en onzin van dashboards;
- hoe verschillende grafieken in samenhang te presenteren in een dashboard;
- nieuwe trends en ontwikkelingen.
Doelgroep
Deze masterclass is bedoeld voor iedereen die zich bezighoudt of gaat houden met het visualiseren van informatie, waaronder o.a.: bouwers van rapporten en dashboards maar ook HR-professionals, HR-controllers en HR-analisten. Door de opzet is deze training zonder technische achtergrond te volgen.
Ook interessant voor u
- Na het succesvol deelnemen aan deze training kunnen aanvullende masterclasses worden gevolgd, zoals de 3-daagse training ‘Basis statistiek voor HR-analytics’, de 1-daagse of 2-daagse training ‘Strategische Personeelsplanning’ en de masterclass ‘datavisualisatie’.
- Deze training is onderdeel van een uitgebreider opleidingsprogramma rondom HR-analytics. Heeft u de basistraining nog niet gevolgd? Bekijkt u dan ook eens de 1-daagse, 2-daagse en 5-daagse training HR-metrics en HR-analytics.
- Bekijk ook eens de online tool van Ken- en stuurgetallen personeelsmanagement. Met deze online tool krijgt u inzicht in 53 belangrijke HR-KPI's.
Wij bieden je de mogelijkheid om de trainingen (deels) digitaal te volgen in plaats van op locatie. Uiteraard zorgen we ervoor dat je net als andere deelnemers, interactief kunt meedoen aan de training.
Details
Deze opleiding wordt samen met AnalitiQs verzorgd. U kunt dan ook zowel vanuit HR Academy als AnalitiQs communicatie over de training ontvangen na inschrijving.
Programma
Tijdens het programma Basics van Data Visualisatie treft u als docente Irma Doze.
09.00 uur
Ontvangst
09.30 uur
Start ochtendprogramma, met o.a. aandacht voor:
- Introductie data visualisatie
- Visuele perceptie
- Principes effectieve data visualisatie
- Grafieken en tabellen
- Van boodschap naar grafiek
13.00 uur
Lunch
13.30 uur
Start middagprogramma, met o.a. aandacht voor:
- Het ontwerpen van grafieken en tabellen
- Visual analytics
- Introductie dashboards
- Eigenschappen succesvolle dashboards
- Het ontwerpen van dashboards
- Dashboard ingrediënten
- Praktijk cases en do’s en don’ts
16.30 uur
Afsluiting
Sprekers
Irma Doze
