Logo

Datavisualisatie

Visuele analyse en visueel communiceren

Opleidingbeeld
STAP opleiding mogelijk
80 procent van de bedrijfsinformatie wordt traditioneel visueel gepresenteerd in de vorm van grafieken en tabellen. De training datavisualisatie richt zich op twee onderdelen in een analyse traject: de visuele analyse en het visueel communiceren van jouw boodschap. Deze cursus is bedoeld voor iedereen die zich bezighoudt of gaat houden met het visualiseren van informatie, en is door de opzet ook zonder technische achtergrond te volgen.

Datavisualisatie: In het kort

Met de komst van big data wordt ook visualisatie steeds belangrijker. Bij een kleine set gegevens is ons brein in staat om context en interpretatie te geven aan de gepresenteerde feiten. De hoeveelheid, samenhang en complexiteit van gegevens is de laatste jaren echter exponentieel gegroeid. Hierdoor wordt het moeilijker, zo niet onmogelijk, voor het menselijk brein om deze ruwe gegevens snel van context en betekenis te voorzien; het brein ziet eenvoudigweg door de bomen het bos niet meer.

De ontvanger moet geholpen worden bij het interpreteren van de gegevens. Goede datavisualisaties geven context en betekenis aan de gepresenteerde gegevens, zodat de ontvanger in staat is de gegevens te begrijpen, te interpreteren en de verbanden en correlaties in de gegevens te zien.

80 procent van de bedrijfsinformatie wordt traditioneel visueel gepresenteerd in de vorm van grafieken en tabellen. Dezelfde gegevens worden door verschillende mensen echter anders geïnterpreteerd. Oorzaken hiervan zijn bijvoorbeeld persoonlijke en culturele voorkeuren, lichamelijke beperkingen zoals kleurenblindheid, slechtziendheid en zeker ook de intenties van de ontvanger. Ziet de ontvanger alles onbevooroordeeld of alleen wat hij of zij wil zien?

Er gebeurt heel wat in de hersenen tussen het moment dat een dashboard door het oog wordt waargenomen en het moment waarop de ontvanger een gerichte actie start. Het is de kunst van datavisualisatie om de gegevens in het geheugen van de ontvanger door te laten dringen en niet voortijdig te laten stranden.

De training datavisualisatie richt zich op twee onderdelen in een analysetraject: de visuele analyse en het visueel communiceren van je boodschap. Met andere woorden: hoe de vergaarde gegevens op een juiste maar vooral doeltreffende manier te visualiseren, zodat je er zelf inzichten uit kunt vergaren en/of je bevindingen doeltreffend kunt communiceren aan je doelgroep.

Leerdoelen

Na deze training, die gebaseerd is op de ideeën van goeroes zoals Gene Zelazny en Stephen Few, ben je in staat om glasheldere visualisaties te maken van de boodschappen die je wil overbrengen.

In deze training, die theorie met praktijk combineert, leer je:

  • wat je moet weten over hoe mensen visuele stimuli verwerken
  • wanneer het goed is om een grafiek te gebruiken en wanneer niet
  • de beste te kiezen uit de verschillende soorten grafieken
  • hoe je grafieken (nog) duidelijker maakt
  • de zin en onzin van dashboards
  • hoe verschillende grafieken in samenhang te presenteren in een dashboard
  • nieuwe trends en ontwikkelingen

Doelgroep

Deze cursus is bedoeld voor iedereen die zich bezighoudt of gaat houden met het visualiseren van informatie, waaronder : bouwers van rapporten en dashboards maar ook HR-professionals, HR-controllers en HR-analisten. Door de opzet is deze training zonder technische achtergrond te volgen.

Nu ook online te volgen

Wij bieden je nu ook de mogelijkheid om de trainingen (deels) digitaal te volgen in plaats van op locatie. Uiteraard zorgen we ervoor dat je net als andere deelnemers, interactief kunt meedoen aan de training.

Aan de slag met je eigen team?

We kunnen dit programma ook in huis voor jouw team organiseren. Dat is al een goede optie bij vijf of meer medewerkers. Een incompany programma maken we op maat en direct toepasbaar op jullie eigen werksituatie. Bovendien kan het financiële voordeel bij grotere groepen oplopen tot 50% van open deelname.

Wil je meer weten? Klik dan hier voor informatie of een offerte.

Deze opleiding wordt samen met AnalitiQs verzorgd. Je kunt dan ook zowel vanuit HR Academy als AnalitiQs communicatie over de training ontvangen na inschrijving.

 

Datavisualisatie: Programma

Tijdens het programma Datavisualisatie tref je als docente Irma Doze.

09.30 – 16.30 uur

  • Introductie datavisualisatie
  • Visuele perceptie
  • Principes effectieve datavisualisatie
  • Grafieken en tabellen
  • Van boodschap naar grafiek
  • Het ontwerpen van grafieken en tabellen
  • Visual analytics
  • Introductie dashboards
  • Eigenschappen succesvolle dashboards
  • Het ontwerpen van dashboards
  • Dashboard ingrediënten
  • Praktijk cases en do’s en don’ts

Irma Doze

Sprekersfoto
MD AnalitiQs, Customer Intelligence & HR analytics
Irma Doze is eigenaar van AnalitiQs en een expert in Customer Intelligence & HR Analytics. ‘Turning data into profit’, is zowel de persoonlijk passie van Irma Doze, als de missie van haar bedrijf AnalitiQs. Met een achtergrond in alle vormen van intelligence: datamanagement, marktonderzoek, (predictive) analytics en reporting, helpt Irma bedrijven die meer willen halen uit de ‘people’ data die ze in HR systemen, via onderzoek, online én offline verzamelen. In deze data liggen nieuwe inzichten en kansen verborgen waarmee bedrijven duurzaam hun medewerkerstevredenheid én hun bottom-line resultaten kunnen verbeteren. Irma deelt haar kennis en ervaring al jarenlang met veel plezier met klanten, collega’s, cursisten en leerlingen in de vorm van trainingen, workshops en coaching. De aanpak van Irma in projecten én trainingen wordt gekenmerkt door passie en resultaat. De combinatie van strategisch denken en hands-on uitvoering is haar favoriete manier van werken; de combinatie van theorie met cases en oefeningen is haar favoriete trainingsmethode.

Downloads


Cedeo

Partners

In samenwerking met:

Blijf op de hoogte

Schrijf u in voor de nieuwsbrief.
© Sijthoff Media. Auteursrecht voorbehouden.