Logo

Masterclass Datavisualisatie

Visuele analyse en visueel communiceren

Opleidingbeeld
Met de komst van big data wordt ook visualisatie steeds belangrijker. Bij een kleine set gegevens is ons brein in staat om context en interpretatie te geven aan de gepresenteerde feiten. De hoeveelheid, samenhang en complexiteit van gegevens is de laatste jaren echter exponentieel gegroeid. Hierdoor wordt het moeilijker, zo niet onmogelijk voor het menselijk brein om deze ruwe gegevens snel van context en betekenis te voorzien; het brein ziet eenvoudigweg door de bomen het bos niet meer.

80 procent van de bedrijfsinformatie wordt traditioneel visueel gepresenteerd in de vorm van grafieken en tabellen. Dezelfde gegevens worden door verschillende mensen echter anders geïnterpreteerd. Oorzaken hiervan zijn bijvoorbeeld persoonlijke en culturele voorkeuren, lichamelijke beperkingen zoals kleurenblindheid, slechtziendheid en zeker ook de intenties van de ontvanger. Ziet de ontvanger alles onbevooroordeeld of alleen wat hij of zij wil zien?

 

Gegevens in het geheugen laten doordringen
Er gebeurt heel wat in de hersenen tussen het moment dat een dashboard door het oog wordt waargenomen en het moment waarop de ontvanger een gerichte actie start. Het is de kunst van data visualisatie om de gegevens in het geheugen van de ontvanger door te laten dringen en niet voortijdig te laten stranden. De ontvanger moet geholpen worden bij het interpreteren van de gegevens. Goede data visualisaties geven context en betekenis aan de gepresenteerde gegevens, zodat de ontvanger in staat is de gegevens te begrijpen, te interpreteren en de verbanden en correlaties in de gegevens te zien.

 

Visuele analyse en visueel communiceren
De training datavisualisatie richt zich op twee onderdelen in een analyse traject: de visuele analyse en het visueel communiceren van uw boodschap. Met andere woorden: hoe de vergaarde gegevens op een juiste maar vooral doeltreffende manier te visualiseren, zodat u er zelf inzichten uit kunt vergaren en/of uw bevindingen doeltreffend kunt communiceren aan uw doelgroep.  

 

Leerdoelen
Na deze training, die gebaseerd is op de ideeën van goeroes zoals Gene Zelazny en Stephen Few, bent u in staat om glasheldere visualisaties te maken van de boodschappen die u wilt overbrengen. In deze training, die theorie met praktijk combineert, leert u:

  • wat u moet weten over hoe mensen visuele stimuli verwerken;
  • wanneer het goed is om een grafiek te gebruiken en wanneer niet;
  • de beste te kiezen uit de verschillende soorten grafieken;
  • hoe je grafieken (nog) duidelijker maakt;
  • de zin en onzin van dashboards;
  • hoe verschillende grafieken in samenhang te presenteren in een dashboard;
  • nieuwe trends en ontwikkelingen.

Doelgroep
Deze masterclass is bedoeld voor iedereen die zich bezighoudt of gaat houden met het visualiseren van informatie, waaronder o.a.: bouwers van rapporten en dashboards maar ook HR-professionals, HR-controllers en HR-analisten. Door de opzet is deze training zonder technische achtergrond te volgen.

 

Ook interessant voor u

  • Na het succesvol deelnemen aan deze training kunnen aanvullende masterclasses worden gevolgd, zoals de 3-daagse training ‘Basis statistiek voor HR-analytics’, de 1-daagse of 2-daagse training ‘Strategische Personeelsplanning’ en de masterclass ‘datavisualisatie’.
  • Deze training is onderdeel van een uitgebreider opleidingsprogramma rondom HR-analytics. Heeft u de basistraining nog niet gevolgd? Bekijkt u dan ook eens de 1-daagse2-daagse en 5-daagse training HR-metrics en HR-analytics.
  • Bekijk ook eens de online tool van Ken- en stuurgetallen personeelsmanagement. Met deze online tool krijgt u inzicht in 53 belangrijke HR-KPI's.

Deze opleiding wordt samen met AnalitiQs verzorgd. U kunt dan ook zowel vanuit HR Academy als AnalitiQs communicatie over de training ontvangen na inschrijving.

 

Tijdens het programma Basics van Data Visualisatie treft u als docente Irma Doze.

09.00 uur
Ontvangst

 

 

09.30 uur
Start ochtendprogramma, met o.a. aandacht voor:

  • Introductie data visualisatie
  • Visuele perceptie
  • Principes effectieve data visualisatie
  • Grafieken en tabellen
  • Van boodschap naar grafiek 

13.00 uur
Lunch

 

 

13.30 uur
Start middagprogramma, met o.a. aandacht voor:

  • Het ontwerpen van grafieken en tabellen
  • Visual analytics
  • Introductie dashboards
  • Eigenschappen succesvolle dashboards
  • Het ontwerpen van dashboards
  • Dashboard ingrediënten
  • Praktijk cases en do’s en don’ts

 

16.30 uur
Afsluiting

 

Irma Doze

Sprekersfoto
MD AnalitiQs, Customer Intelligence & HR analytics
‘Turning data into profit’, is zowel de persoonlijk passie van Irma Doze, als de missie van haar bedrijf AnalitiQs. Met een achtergrond in alle vormen van intelligence: marktonderzoek, (predictive) analytics en reporting, helpt Irma bedrijven die meer willen halen uit de ‘people’ data die ze in HR systemen, via onderzoek, online én offline verzamelen. In deze data liggen nieuwe inzichten en kansen verborgen waarmee bedrijven duurzaam hun medewerkerstevredenheid én hun bottom-line resultaten kunnen verbeteren. Irma deelt haar kennis en ervaring al jarenlang met veel plezier met klanten, collega’s, cursisten en leerlingen in de vorm van trainingen, workshops en coaching. De aanpak van Irma in projecten én trainingen wordt gekenmerkt door passie en resultaat. De combinatie van strategisch denken en hands-on uitvoering is haar favoriete manier van werken; de combinatie van theorie met cases en oefeningen haar favoriete trainingsmethode.

Partners

In samenwerking met:

Blijf op de hoogte

Schrijf u in voor de nieuwsbrief.

CEDEO-erkenning

Alle opleidingen hebben een CEDEO-erkenning.
Cedeo
© MindCampus b.v. Auteursrecht voorbehouden.