Logo

Live online HR-boostcamp: Remote onboarding tijdens covid-19

Op afstand medewerkers effectief onboarden

Opleidingbeeld
Normaal gesproken is effectieve onboarding van nieuwe collega’s al een uitdaging. Maar in deze tijd, waarin veel medewerkers remote werken, vraagt het extra inspanningen. Want hoe leert een nieuwe medewerker vanachter zijn bureau thuis de cultuur van uw organisatie kennen? Hoe pak je dat aan en waar moet je dan allemaal rekening mee houden? In deze online HR-boostcamp ‘Remote onboarding tijdens covid-19’ gaat u er concreet mee aan de slag.
26 nov al vol

De boostcamp: in het kort

Wat leert u in deze boostcamp?

De eerste honderd dagen bij een nieuwe werkgever bepalen of een nieuwe medewerker voor langere tijd bij u wilt blijven werken. Tijdens het sollicitatieproces vormt een medewerker zich een beeld van de organisatie. Eenmaal aan boord is het belangrijk dat dit beeld wordt bevestigd en betekenis krijgt. Een uitdaging die extra groot is in tijden van corona. 

 

Tijdens de live online boostcamp stelt u een 100-dagen plan op voor nieuwe medewerkers die u – grotendeels op afstand – moet onboarden en staat u stil bij de zes beïnvloedingsfactoren voor een goede onboarding-journey. Ook leert u hoe u een bestaand onboardingprogramma kunt aanpassen voor remote medewerkers en hoe u hen meeneemt in de cultuur en de processen van uw organisatie. 

 

Dit zijn de resultaten van de boostcamp:

  • U weet hoe u een effectief onboardingprogramma moet opstellen voor medewerkers op afstand;
  • U weet hoe u nieuwe medewerkers tijdens de onboarding een snelle start laat maken en goed kunt alignen met de organisatie; 
  • U staat stil bij de zes beïnvloedingsfactoren van een goede onboarding
  • U heeft een 100-dagenplan voor de onboarding van medewerkers.

Als bagage neemt u mee:

  • U weet welke fases van de employee journey medewerkers doorlopen en welke belangrijke contactmomenten daarbij horen;
  • U heeft inzicht in employer branding, de fasen van de employee journey en het belang van de employee value proposition (EVP);
  • U krijgt tips en best practices voor betere pre- en onboarding van medewerkers. 

 

Hoe werkt een live online boostcamp? 

Net als bij een gewone boostcamp op een fysieke locatie, komt u met de andere deelnemers en de docenten op de afgesproken tijden bij elkaar. Ook heeft u ruim de gelegenheid om met de docenten én de andere deelnemers in gesprek te gaan. Met één groot verschil: u bent virtueel bij elkaar, niet fysiek! En u krijgt wat vaker korte pauzes om even de benen te strekken.

 

Hiervoor gebruikt HR Academy speciale software. Het enige dat nodig is om deel te nemen, is een computer met een microfoon, toegang tot internet en bij voorkeur een webcam, maar dat is niet strikt noodzakelijk. Er hoeft niets aan uw computer veranderd of geïnstalleerd te worden! 

 

Voor wie is deze boostcamp?

In de volgende gevallen is deze boostcamp zeker voor u geschikt:

  • U begeleidt de instroom van nieuwe medewerkers in uw organisatie;
  • U bent verantwoordelijk voor de uitvoering van transformatie- en veranderingsprocessen;
  • U bent betrokken bij de (arbeidsmarkt)communicatie en employer branding binnen uw organisatie;
  • U houdt zich bezig met de ontwikkeling van het onboardingbeleid binnen uw organisatie.

 

 

 

De boostcamp: programma

Tijdens de live online boostcamp werkt u aan de zes beinvloedingsfactoren en stelt u een 100-dagen plan op voor nieuwe medewerkers die u – grotendeels op afstand – moet onboarden.

 

Docenten: Bea Aarnoutse of Wenda Bolink

 

Dit is het programma: 

Dagdeel 1

09.00 uur - Start programma

Met aandacht voor:

  • Impact van corona en thuiswerken op onboarding
  • Best practices op de arbeidsmarkt en in communicatie 
  • De employee journey: fases en beïnvloedingsfactoren
  • De Employee Value Proposition (EVP)
  • Employer branding en de candidate journey van sollicitanten
  • Pre-boarding
  • Onboarding: waarom, wat houdt het in en wat levert het op?

Aan de slag met: uitleg over de opdracht voor dagdeel 2

12.00 uur - Afsluiting 

 

Dagdeel 2

9.00 uur - Start programma

Aan de slag met: de zes beïnvloedingsfactoren en het 100-dagenplan voor remote onboarding

  • Hoe wordt een nieuwe medewerker geïnformeerd tot de eerste werkdag?
  • Wat kunt u doen met de zes beïnvloedingsfactoren?
  • Hoe ziet de eerste werkdag eruit?
  • Op welke manier leert de nieuwe medewerker collega’s en de organisatie kennen?
  • Hoe zorgt u ervoor dat de nieuwe medewerker na honderd dagen volledig ingewerkt en helemaal op stoom is? 


12.00 uur
- Afsluiting

 

 

 

Bea Aarnoutse

Sprekersfoto
Managing director
Bea Aarnoutse is managing director en heeft meer dan twintig jaar managementervaring aan zowel bureau- als aan klantzijde. Auteur van het boek Alignment 2.0. Ze is een expert op het gebied van employer branding, de alignment van medewerkers, interne communicatie, change- en reputation management. Ze adviseert zowel communicatie- als HR professionals.

Wenda Bolink

Sprekersfoto
Strategy consultant bij PROOF
Millennial. Optimist met een scherpe blik. Wil een bijdrage leveren aan de maatschappij en werkte daarom enkele jaren als consultant binnen de overheid. Daar besloot Wenda dat werk meer moet betekenen dan zekerheid. Namelijk: een experience die aansluit bij haar identiteit, purpose, wensen en behoeften. Dat wil ze ook mogelijk maken voor anderen. Daarom werkt Wenda sinds vier jaar bij PROOF. Als strategy consultant helpt zij organisaties bij het vertalen van hun ambities naar een awe-inspiring employee experience gedurende de gehele employee journey. 

Cedeo

Blijf op de hoogte

Schrijf u in voor de nieuwsbrief.
© MindCampus b.v. Auteursrecht voorbehouden.