Logo

Live online HR-boostcamp: effectief onboarden en reboarden

Werken aan behoud en betrokkenheid van medewerkers

Opleidingbeeld
Succesvol onboarden vormt de basis van de employee experience en zorgt voor langdurige betrokkenheid van nieuwe medewerkers. Maar, in deze tijd van crisis, is misschien het reboarden van medewerkers nog wel belangrijker om aan te werken! Reboarding is de onboarding van huidige medewerkers: alle activiteiten die helpen om medewerkers te begeleiden en faciliteren bij de transitie van a naar b. Corona leidt tot verandering bij veel organisaties. Hoe neem je medewerkers daar zorgvuldig in mee? En hoe zorg je dat ze betrokken blijven bij de organisatie?
Datum en locatie: donderdag 26 november 2020 om 09:00, achter uw eigen computer
Vervolgdata: 27 nov
Prijs: € 590 excl. 21% btw

De boostcamp: in het kort

Wat leert u in deze boostcamp?

Tijdens de boostcamp stelt u een 100-dagen plan op voor nieuwe medewerkers of voor bestaande medewerkers in tijden van verandering. 

 

U leert de verschillende fasen binnen de employee journey kennen en wat het belang is van een heldere employee value proposition (EVP) in de pre- en onboardingfase van nieuwe medewerkers. Bovendien laten wij u zien hoe deze medewerkers in honderd dagen zo snel mogelijk up to speed krijgt door voldoende momenten te creëren die ervoor zorgen dat zij de organisatie leren kennen, de cultuur beleven, een netwerk opbouwen en zo snel mogelijk aan alle activiteiten meedoen.

 

Tevens leren wij u hoe u ervoor zorgt dat u bestaande medewerkers in honderd dagen via een succesvol reboardingprogramma mee kunt krijgen in de veranderingen. Uit onderzoek van McKinsey blijkt bijvoorbeeld dat de kans op slagen van een transitie 8 keer groter is als de top open communiceert over de transformatie. En ruim 5 keer groter is als er een veranderverhaal is en medewerkers weten hoe ze kunnen bijdragen. Wat betekent dat voor de invulling van uw reboardingplan?

 

Tenslotte gaat u aan de slag met het stimuleren van behoud waarmee de betrokkenheid van medewerkers en voortijdige ongewenste uitstroom kan worden voorkomen.

 

Dit zijn de resultaten van de boostcamp:

  • U weet hoe u een effectief on- en reboardingprogramma moet opstellen;
  • U weet hoe u nieuwe medewerkers tijdens de onboarding een snelle start laat maken en goed kunt alignen met de organisatie; 
  • U weet hoe u bestaande medewerkers via een effectieve reboarding mee kunt krijgen in tijden van verandering;
  • U heeft een 100 dagen plan voor de on- of reboarding van medewerkers.

Als bagage neemt u mee:

  • U weet welke fases van de employee journey medewerkers doorlopen en welke belangrijke contactmomenten daarbij horen;
  • U heeft inzicht in employer branding, de fasen van de employee journey en het belang van de employee value proposition (EVP);
  • U krijgt tips en best practices voor betere pre-boarding, onboarding en reboarding van medewerkers.

 

 

Hoe werkt een live online masterclass? 

Net als bij een gewone masterclass op een fysieke locatie, komt u met de andere deelnemers en de docenten op de afgesproken tijden bij elkaar. Ook heeft u ruim de gelegenheid om met de docenten én de andere deelnemers in gesprek te gaan. Met één groot verschil: u bent virtueel bij elkaar, niet fysiek! En u krijgt wat vaker korte pauzes om even de benen te strekken.

 

Hiervoor gebruikt HR Academy speciale software. Het enige dat nodig is om deel te nemen, is een computer met een microfoon, toegang tot internet en bij voorkeur een webcam, maar dat is niet strikt noodzakelijk. Er hoeft niets aan uw computer veranderd of geïnstalleerd te worden!

 

Een paar dagen voordat de eerste live online masterclass begint, nemen we contact met u op om een proefverbinding te maken met de online software. Zo weet u zeker dat u ongestoord kunt deelnemen!

 

 

Voor wie is deze boostcamp?

  • In de volgende gevallen is deze boostcamp zeker voor u geschikt:
  • U begeleidt de instroom van nieuwe medewerkers in uw organisatie;
  • U bent verantwoordelijk voor de uitvoering van transformatie- en veranderingsprocessen;
  • U bent betrokken bij de (arbeidsmarkt)communicatie en employer branding binnen uw organisatie;
  • U houdt zicht bezig met de ontwikkeling van het on- en reboardingbeleid.

 

 

 

De boostcamp: programma

In deze boostcamp leert u hoe u een effectief on- en reboardingprogramma opzet voor nieuwe medewerkers en voor bestaande medewerkers in tijdens van verandering.

 

HR Academy werkt bij de uitvoering van dit programma samen met verschillende gespecialiseerde docenten, die het programma wisselend voor u verzorgen. 

 

Dit is het programma:

 

Dagdeel 1

09.00 uur - Start programma

 

Met aandacht voor:

  • Kennismaken en 
  • Trends, ontwikkelingen en best practices op de arbeidsmarkt en in communicatie 
  • De employee journey
  • De Employee Value Proposition (EVP)
  • Employer branding  en de candidate journey
  • Pre-boarding
  • Onboarding: waarom, wat houdt het in en wat levert het op?
  • Reboarding: welke randvoorwaarden gelden voor succesvol veranderen?

We sluiten af met een uitleg omtrent de opdracht voor dagdeel 2. 

 

12.00 uur - Afsluiting 

 

Dagdeel 2 

9.00 uur - Start programma

 

Aan de slag met:

  • 100 dagen plan aan de hand van cases uit de praktijk

Opdracht: ontwikkelen van een on- of reboarding programma

  • Onboarding 
    • Hoe wordt een nieuwe medewerker geïnformeerd tot de eerste werkdag?
    • Hoe ziet de eerste werkdag eruit?
    • Op welke manier leert de nieuwe medewerker collega’s en de organisatie kennen?
    • Hoe zorgt u ervoor dat de nieuwe medewerker na honderd dagen volledig ingewerkt en helemaal op stoom is? 
  • Reboarding
    • Hoe worden medewerker over een veranderingsproces geïnformeerd?
    • Wat is het belang van storytelling in uw communicatieplan?
    • Welke persoonlijke bijdrage leveren medewerkers aan het succes van de verandering?
    • Hoe zorgt u voor betrokkenheid in plaats van angst, onzekerheid en afstand?

Eindpresentatie en bespreking van de strategie en content van de teams! 

 

12.00 uur - Afsluiting

 

 

 

Locatie
achter uw eigen computer


Bea Aarnoutse

Sprekersfoto
Managing director
Bea Aarnoutse is managing director en heeft meer dan twintig jaar managementervaring aan zowel bureau- als aan klantzijde. Auteur van het boek Alignment 2.0. Ze is een expert op het gebied van employer branding, de alignment van medewerkers, interne communicatie, change- en reputation management. Ze adviseert zowel communicatie- als HR professionals.

Downloads


Cedeo

Blijf op de hoogte

Schrijf u in voor de nieuwsbrief.
© MindCampus b.v. Auteursrecht voorbehouden.