Logo

HR-boostcamp: verbeter de candidate journey

Maak ambassadeurs van uw sollicitanten

Opleidingbeeld
Voor sollicitanten – dus potentiële medewerkers – is het selectieproces vaak de eerste indruk die zij krijgen van een (nieuwe) werkgever. Door deze kandidaten als ‘solliciklant’ te behandelen legt u de basis voor een optimale employee experience. In deze boostcamp leert u hoe u het sollicitatieproces - de candidate journey - kunt verbeteren, zodat kandidaten een welkom gevoel meekrijgen en zich als ambassadeurs van de organisatie gaan opstellen (ook na een afwijzing!).

Door de krapte op de arbeidsmarkt en het toenemend belang van rankings op social media (zie bijv. Glassdoor.nl) wordt het steeds belangrijker om uw organisatie te presenteren als aantrekkelijke werkgever. Het creëren van een positief gevoel en de wil om bij de organisatie te werken is de basis voor een duurzame samenwerking en het ontstaan van ambassadeurs. 

 

Kandidaten die een slechte ervaring hebben bij een sollicitatieprocedure oordelen negatief over de organisatie en laten het niet na om dit wereldkundig te maken via sociale media. En  draai het ook eens om: een positief gevoel, ondanks een afwijzing, wordt ook wereldkundig gemaakt. Tijdens deze boostcamp leert u hoe in de fase van preboarding zorgt voor positieve klantervaringen van uw kandidaten.

 

Wat gaat u doen tijdens de boostcamp?

Docent Marian van Soest laat u kritisch kijken naar uw huidige preboardingproces met focus op de klantervaring van uw sollicitanten. Vervolgens gaat u aan de slag met het ‘Auw en WoW-model’ om klantervaringen te ranken. In de middag gaat u in teamverband aan de slag met het ontwikkelen van een plan om het preboardingbeleid van uw eigen organisatie vorm te geven. En direct uit te voeren! Elke deelnemer aan de boostcamp heeft aan het eind van de dag een solliciklant-reis voor zijn eigen organisatie op hoofdlijnen.

 

De Hostmanship®Filosofie dient als uitgangspunt voor deze boostcamp. Door zelf in de huid van de sollicitant te kruipen kunnen we precies voelen waar de kansen liggen voor een optimale solliciklant-ervaring. Beginnend bij de sollicitatie en eindigend bij de eerste werkdag. 

 

Wat leert u tijdens de boostcamp?

Na afloop van deze boostcamp

  • weet u hoe u met kleine interventies maximaal effect sorteert in het proces van preboarding;
  • heeft u inzicht in de gewenste verbeterpunten in de reis van de solliciklant - de candidate journey - binnen uw organisatie;
  • leert u hoe u kandidaten een welkom gevoel kunt geven, zodat zij zich gaan opstellen als ambassadeurs van uw organisatie;
  • heeft u inspiratie opgedaan voor verrassende klantervaringen van uw sollicitanten.

 

Voor wie is de boostcamp aantrekkelijk

Deze boostcamp is bedoeld voor HR-professionals die inzien dat de ervaring van de sollicitant met de organisatie een belangrijk onderscheidend vermogen is op de arbeidsmarkt en die hiermee pragmatisch en vanuit beleving aan de slag willen.

 

 

 

9.30 – 10.00

  • Verwachtingen van de dag en beoordeling eigen sollicitatieproces
  • Inventariseren knelpunten preboardingproces (TIP: bekijk review van uw organisatie op Glassdoor ter voorbereiding)

10.00 – 10.30

Wat is Hostmanship®? Inspiratie en uitgangspunten

 

10.30 - 10.45

Pauze

 

10.45 – 11.30

Hostmanship® als basis voor de reis van de sollicitant

 

11.30 – 12.00

De ‘Auw’ en ‘Wow’ ervaring

 

12.00 – 12.30

Uitleg teamopdracht ‘de reis van de solliciklant’

 

12.30 - 13.15

Lunch

 

13.30 – 15.30

  • Aan de slag met de teamopdracht
  • Terugkoppeling en benoemen touchpoints in klantreis
  • Wie is eigenaar van de reis? Wie betrek je erbij?
  • Waar in de reis wil  je gaan sleutelen/toevoegen/stoppen?

15.30 – 16.00

Creativiteitssessie - relatie met je organisatie leggen

 

16.00 - 16.30

Bespreking resultaten

 

Een half uur voor start van het programma bent u al van harte welkom. U kunt dan gerust een kopje thee of koffie drinken!

Marian van Soest

Sprekersfoto
Associate partner bij de Hostmanship Groep
Marian van Soest is associate partner bij de Hostmanship Groep. Vanuit meer dan 25 jaar HR-ervaring in organisaties richt zij zich voornamelijk op een optimale Employee Experience met de filosofie van Hostmanship® als uitganspunt en leidraad. Verwacht geen theoretisch seminar maar vooral het aanreiken van ervaringen, praktische hulpmiddelen en een besmettelijk enthousiasme om naar je vak te kijken door de ogen van de klant. En dat is ook de toekomstige , huidige en ex-medewerker!
© MindCampus b.v. Auteursrecht voorbehouden.