Logo

HR-boostcamp: onboarding van nieuwe medewerkers

100 dagen plan: werken aan het behoud van talent

Opleidingbeeld
De eerste honderd dagen bij een nieuwe werkgever zijn cruciaal. In de eerste week bepaalt een nieuwe medewerker al of hij voor langere tijd bij een organisatie wil blijven werken. Daarom is de inwerkperiode een cruciale fase voor een succesvolle samenwerking tussen een nieuwe medewerker en een organisatie. Maar hoe zorgt u ervoor dat de nieuwe medewerker zo snel mogelijk up to speed en betrokken is bij uw organisatie? Met een effectief onboardingprogramma legt u de basis voor langdurige betrokkenheid.
Datum:
Overzicht van alle beschikbare data en locaties:
Prijs: € 590 excl. 21% btw
Info: 6 tot 16 deelnemers
Soort: Boostcamp

Tijdens de onboarding-periode is het belangrijk dat de nieuwe medewerker op een interactieve en gefaseerde manier meegenomen wordt in de organisatie. De eerste werkdag (en de periode tot de eerste werkdag) is bepalend voor de beeldvorming van de nieuwe medewerker. Maar de periode daarna is nog veel belangrijker. 

 

100 dagen plan

Gedurende de eerste honderd dagen moeten voldoende momenten gecreëerd worden om te zorgen dat de medewerker de organisatie leert kennen, de cultuur beleeft, een netwerk opbouwt en zo snel mogelijk up to speed raakt. Tijdens deze boostcamp leert u hoe u een effectief onboardingprogramma opzet, van de pre-boarding fase tot de honderdste werkdag.

 

Wat gaan we doen tijdens de boostcamp?

Het ochtendprogramma bestaat uit een theoretische introductie. De docent introduceert de employee journey, alle fases die een medewerker bij een organisatie doorloopt en alle belangrijke contactmomenten die daarbij horen. Daarbij wordt specifiek in gegaan op de contactmomenten preboarding en onboarding en wordt uitgelegd hoe dit er vanaf tekenen contract tot de honderdste dag uitziet. Ook wordt aandacht besteed aan de Employee Value Proposition (EVP), employer branding en concrete cases uit de praktijk. 

 

In de middag gaat u in teamverband aan de slag met het ontwikkelen van een onboarding programma. Hoe wordt een nieuwe medewerker geïnformeerd tot de eerste werkdag? Hoe ziet de eerste werkdag eruit? Op welke manier leert de nieuwe medewerker collega’s en de organisatie kennen? Hoe zorgt u ervoor dat de nieuwe medewerker na honderd dagen volledig ingewerkt en helemaal op stoom is? HR Academy werkt bij de uitvoering van dit programma samen met verschillende specialistische docenten, die het programma wisselend voor u verzorgen. 

 

Wat leer je tijdens de boostcamp?

Na deze boostcamp:

  • bent u op de hoogte van de fases die een nieuwe medewerker doorloopt tijdens de employee journey;
  • weet u hoe u hem of haar gedurende deze fases zo goed mogelijk kunt alignen;
  • weet u hoe een goed onboarding programma eruit ziet en hoe u deze moet opstellen van de pre-boarding fase tot de honderdste dag. 

Voor wie is de boostcamp aantrekkelijk?

HR-professionals die het onboardingbeleid voor hun organisatie vormgeven.

 

9.00 uur

Ontvangst met koffie en thee

 

09.30 uur

Kennismaken en leerdoelen

Introductie, met o.a. aandacht voor:

  • Trends & ontwikkelingen op de arbeidsmarkt en in communicatie 
  • De employee journey
  • De Employee Value Proposition (EVP)

10.30 uur

Koffie/theepauze

 

10.45

Vervolg ochtendprogramma, met aandacht voor:

  • Employer branding (de candidate journey) 
  • Pre-boarding
  • Introductie onboarding: waarom, wat houdt het in en wat levert het op?

12.30 uur

Lunch

 

13.30 uur

Aan de slag…

  • 100 dagen plan, aan de hand van cases uit de praktijk
  • Opdracht: ontwikkelen van een onboarding programma 

15.30 uur

Eindpresentatie en bespreking van de strategie en content van de teams 

 

16.00 uur

Afsluiting en netwerkborrel

 

HR Academy werkt bij de uitvoering van dit programma samen met verschillende specialistische docenten, die het programma wisselend voor u verzorgen. 

 

Een half uur voor start van het programma bent u al van harte welkom. U kunt dan gerust een kopje thee of koffie drinken!

Bea Aarnoutse

Sprekersfoto
Managing partner en strategy director
Bea Aarnoutse is managing partner en strategy director bij PROOF en heeft meer dan vijftien jaar managementervaring aan zowel bureau- als aan klantzijde. Ze is een expert op het gebied van employer branding, de alignment van (toekomstige) medewerkers, interne communicatie, change en reputation management. Ze adviseert zowel communicatie als HR professionals.

Wenda Bolink

Sprekersfoto
Strategy consultant bij PROOF
Millennial. Optimist met een scherpe blik. Wil een bijdrage leveren aan de maatschappij en werkte daarom enkele jaren als consultant binnen de overheid. Daar besloot Wenda dat werk meer moet betekenen dan zekerheid. Namelijk: een experience die aansluit bij haar identiteit, purpose, wensen en behoeften. Dat wil ze ook mogelijk maken voor anderen. Daarom werkt Wenda sinds vier jaar bij PROOF. Als strategy consultant helpt zij organisaties bij het vertalen van hun ambities naar een awe-inspiring employee experience gedurende de gehele employee journey. 

Camille van de Loo

Sprekersfoto
junior strategy consultant bij PROOF
Camille werkt als junior strategy consultant bij PROOF en helpt (internationale) organisaties bij het vertalen van hun business strategie naar een verhaal dat de basis vormt in de volledige employee journey. Een verhaal dat vertelt waar de organisatie voor staat, waar ze voor gaat en hoe ze dat gaat waarmaken binnen de context waarin de organisatie opereert. Samen met een team ontwikkelt Camille de communicatiestrategie, een creatief concept en de middelen om het verhaal tot leven te brengen. Hierbij werkt Camille nauw samen met Bea, Sascha en Wenda.

Sascha Becker

Sprekersfoto
head of strategy bij PROOF
Duitse expat. Flamboyante dromer. Geïnteresseerde luisteraar. Begonnen bij HP als internationale marketeer en zo terechtgekomen in Amsterdam. Vervolgens naar bureauzijde gegaan: LBi Lost Boys, TBWA\ARA en digital production agency IIZT. Na een intermezzo als interim-marketingmanager bij het online platform Expatica, tien jaar geleden begonnen bij TMP Worldwide dat vier jaar geleden werd overgenomen door PROOF. Als head of strategy bij PROOF inspireert hij A-merken in binnen- en buitenland om succesvol en gestructureerd invulling te geven aan de hele employee journey. Van voordat een medewerker in dienst komt en tijdens zijn dienstverband, tot ver nadat een talent weer vertrokken is.
© MindCampus b.v. Auteursrecht voorbehouden.