Logo

HR-boostcamp: onboarding van nieuwe medewerkers

100 dagen plan: werken aan het behoud van talent

Opleidingbeeld
Een nieuwe medewerker bepaalt binnen de eerste honderd werkdagen of hij voor langere tijd bij een organisatie wil blijven werken. Daarom is de inwerkperiode een cruciale fase voor een succesvolle samenwerking tussen een nieuwe medewerker en een organisatie. Maar hoe zorgt u ervoor dat de nieuwe medewerker zo snel mogelijk up to speed en betrokken is bij uw organisatie? Met een effectief onboardingprogramma legt u de basis voor langdurige betrokkenheid.

Tijdens de onboarding-periode is het belangrijk dat de medewerker op een interactieve en gefaseerde manier meegenomen wordt in de organisatie. De eerste werkdag is cruciaal (maar de periode daarvoor heeft natuurlijk ook invloed). De ontvangst is bepalend voor de beeldvorming van de nieuwe medewerker. Maar de periode daarna is nog veel belangrijker. 

 

100 dagen plan

Gedurende de eerste honderd dagen moeten voldoende momenten gecreëerd worden om te zorgen dat de medewerker de organisatie leert kennen, de cultuur beleeft, een netwerk opbouwt en zo snel mogelijk up to speed raakt. Tijdens deze boostcamp leert u hoe u een effectief onboardingprogramma opzet, van de pre-boarding fase tot de honderdste werkdag.

 

Wat gaan we doen tijdens de boostcamp?

Het ochtendprogramma bestaat uit een kort theoretische introductie. De docent introduceert de employee journey, alle fases die een medewerker bij een organisatie doorloopt en alle belangrijke contactmomenten die daarbij horen. Daarbij wordt specifiek in gegaan op de fase onboarding en wordt uitgelegd hoe dit er van de pre-boarding fase tot de honderdste dag uitziet.

 

Naast pre-boarding en onboarding wordt ook aandacht geschonken aan:

  • Tools en activities in het onboarding proces
  • Onboarding flow chart
  • e-Onboarding – inzet van nieuwe technologie zoals app’s
  • Rol van social media

In de middag gaat u in teamverband aan de slag met het ontwikkelen van een onboarding programma voor een fictieve organisatie. Hoe wordt een nieuwe medewerker geïnformeerd voor de eerste werkdag? Hoe ziet de eerste werkdag er uit? Op welke manier leert de nieuwe medewerker collega’s en de organisatie kennen? Hoe zorgt u ervoor dat de nieuwe medewerker na honderd dagen volledig ingewerkt en helemaal op stoom is? HR Academy werkt bij de uitvoering van dit programma samen met verschillende specialistische docenten, die het programma wisselend voor u verzorgen. 

 

Wat leer je tijdens de boostcamp?

Na deze boostcamp

  • bent u op de hoogte van de fases die een nieuwe medewerker doorloopt;
  • weet  u hoe u hem of haar gedurende deze fases zo goed mogelijk kunt alignen;
  • weet u hoe een goed onboarding programma er uit ziet en hoe u deze moet opstellen van de pre-boarding fase tot de honderdste dag.

 Voor wie is de boostcamp aantrekkelijk?

 HR-professionals die het onboardingbeleid voor hun organisatie vormgeven.

 

09.30 uur

Introductie

  • employee journey in alle fases
  • onboarding: van de pre-boarding fase tot de honderdste dag

10.30 uur
Koffie/theepauze

10.45 uur
Flow chart - E-Onboarding - rol van social media

 

12.30 uur
Lunch

13.30 uur
Start boostcamp: ontwikkelen van een onboarding programma voor een fictieve organisatie

15.30 uur
Eindpresentatie en bespreking van de strategie en content van de teams

16.00 uur
Afsluiting met netwerkborrel

 

HR Academy werkt bij de uitvoering van dit programma samen met verschillende specialistische docenten, die het programma wisselend voor u verzorgen. 

 

Een half uur voor start van het programma bent u al van harte welkom. U kunt dan gerust een kopje thee of koffie drinken!

Bea Aarnoutse

Sprekersfoto
Managing partner en strategy director
Bea Aarnoutse is managing partner en strategy director bij PROOF en heeft meer dan vijftien jaar managementervaring aan zowel bureau- als aan klantzijde. Ze is een expert op het gebied van employer branding, de alignment van (toekomstige) medewerkers, interne communicatie, change en reputation management. Ze adviseert zowel communicatie als HR professionals.

Wenda Bolink

Sprekersfoto
Strategy consultant
Wenda Bolink en werkt als strategy consultant bij PROOF en helpt (internationale) organisaties bij het vertalen van hun business strategie naar een verhaal dat de basis vormt in de volledige employee journey. Een verhaal dat vertelt waar de organisatie voor staat, waar ze voor gaat en hoe ze dat gaat waarmaken binnen de context waarin de organisatie opereert. Samen met een team ontwikkelt Wenda de merk- en communicatiestrategie, een creatief concept en de middelen om het verhaal tot leven te brengen. Hierbij werkt Wenda nauw samen met Bea, die tevens strategy director is.
© MindCampus b.v. Auteursrecht voorbehouden.
HR Academy gebruikt cookies. Klik hier voor meer informatie. Sluiten