Logo

HR-boostcamp: effectieve onboarding van nieuwe medewerkers

Werken aan talentbehoud met een 100 dagen plan

Opleidingbeeld
De eerste honderd dagen bij een nieuwe werkgever zijn voor instromers cruciaal. Maar hoe zorgt u ervoor dat de nieuwe medewerker zo snel mogelijk up to speed is? En hoe voorkomt u voortijdige ongewenste uitstroom? Met een effectief onboardingprogramma legt u de basis voor langdurige betrokkenheid. In deze boostcamp stelt u hiervoor een effectief 100 dagen plan op.
Datum en locatie: dinsdag 8 december 2020 om 09:30, NBC Nieuwegein
Prijs: € 690 excl. 21% btw
Info: 6 tot 16 deelnemers
Soort: Boostcamp

De boostcamp in het kort

Wat leert u in deze boostcamp?

De eerste werkdag (en de periode voorafgaand daaraan) is bepalend voor de beeldvorming over een werkgever bij een nieuwe medewerker. Maar de periode daarna is nog veel belangrijker. De eerste weken kunnen bepalen of een medewerker langdurig blijft of juist voortijdig afhaakt. En dat is natuurlijk zonde van alle wervingsinspanningen en de kosten die hiermee gemoeid zijn.


Gedurende de eerste honderd dagen moeten daarom voldoende momenten worden gecreëerd om te zorgen dat de medewerker de organisatie leert kennen, de cultuur beleeft, een netwerk opbouwt en zo snel mogelijk aan alle activiteiten meedoet.


Tijdens deze boostcamp leert u hoe u een effectief onboardingprogramma opzet, van de pre-boarding fase tot de honderdste werkdag binnen de employee journey.


Dit zijn de resultaten van de boostcamp:

  • U weet hoe u een effectief onboardingprogramma moet opstellen;
  • U weet hoe u nieuwe medewerkers tijdens de onboarding goed kunt alignen met de organisatie;
  • U heeft een 100 dagen plan voor de onboarding van nieuwe medewerkers.

Als bagage neemt u mee:

  • U weet welke fases van de employee journey een nieuwe medewerker doorloopt en welke belangrijke contactmomenten daarbij horen;
  • U heeft inzicht in de Employee Value Proposition (EVP) en employer branding;
  • U krijgt tips en best practices voor betere pre-boarding en onboarding van nieuwe medewerkers.

 



Veiligheid en hygiëne op locatie

De locaties waar onze opleidingen plaatsvinden hebben een uitgebreid protocol opgesteld voor het naleven van de RIVM-richtlijnen ten aanzien van COVID-19. Dit betekent dat u gegarandeerd veilig onze opleidingen op locatie kunt volgen. Voor de details van de maatregelen kunt u terecht op de websites van de locaties zelf.


Voor wie is deze boostcamp?

In de volgende gevallen is deze boostcamp zeker voor u geschikt:

  • U begeleidt de instroom van nieuwe medewerkers in uw organisatie;
  • U houdt zicht bezig met de ontwikkeling van het onboardingbeleid van uw organisatie;
  • U bent (mede)verantwoordelijk voor de werving en selectie van nieuwe medewerkers;
  • U bent betrokken bij de arbeidsmarktcommunicatie en employer branding van uw organisatie.

 

Boostcamp Effectieve onboarding van nieuwe medewerkers: programma

In deze boostcamp leert u hoe u een effectief onboardingprogramma opzet, van de pre-boarding fase tot de honderdste werkdag binnen de employee journey.


HR Academy werkt bij de uitvoering van dit programma samen met verschillende gespecialiseerde docenten, die het programma wisselend voor u verzorgen. 


Dit is het programma:

 

9.00 uur - Ontvangst met koffie en thee

 

09.30 uur - Start ochtenprogramma


Met aandacht voor:

  • Kennismaken en leerdoelen vaststellen
  • Trends, ontwikkelingen en best practices op de arbeidsmarkt en in communicatie 
  • De employee journey
  • De Employee Value Proposition (EVP)
  • Employer branding  en de candidate journey
  • Pre-boarding
  • Onboarding: waarom, wat houdt het in en wat levert het op?

 

13.30 uur - Start middagprogramma


Aan de slag met:

  • 100 dagen plan aan de hand van cases uit de praktijk

  • Opdracht: ontwikkelen van een onboarding programma- 
    - Hoe wordt een nieuwe medewerker geïnformeerd tot de eerste werkdag?
    - Hoe ziet de eerste werkdag eruit?
    - Op welke manier leert de nieuwe medewerker collega’s en de organisatie kennen?
    - Hoe zorgt u ervoor dat de nieuwe medewerker na honderd dagen volledig ingewerkt en helemaal op stoom is? 

  • Eindpresentatie en bespreking van de strategie en content van de teams 

 

16.00 uur - Afsluiting en netwerkborrel

Veiligheid en hygiëne op locatie

 

De locaties waar onze opleidingen plaatsvinden hebben een uitgebreid protocol opgesteld voor het naleven van de RIVM-richtlijnen ten aanzien van COVID-19. Dit betekent dat u gegarandeerd veilig onze opleidingen op locatie kunt volgen. Voor de details van de maatregelen kunt u terecht op de websites van de locaties zelf.

 

 



Locatie
NBC
Blokhoeve 1
3438 LC Nieuwegein (bereken route)


Plattegrond

Bea Aarnoutse

Sprekersfoto
Managing director
Bea Aarnoutse is managing director en heeft meer dan twintig jaar managementervaring aan zowel bureau- als aan klantzijde. Auteur van het boek Alignment 2.0. Ze is een expert op het gebied van employer branding, de alignment van medewerkers, interne communicatie, change- en reputation management. Ze adviseert zowel communicatie- als HR professionals.

Wenda Bolink

Sprekersfoto
Strategy consultant bij PROOF
Millennial. Optimist met een scherpe blik. Wil een bijdrage leveren aan de maatschappij en werkte daarom enkele jaren als consultant binnen de overheid. Daar besloot Wenda dat werk meer moet betekenen dan zekerheid. Namelijk: een experience die aansluit bij haar identiteit, purpose, wensen en behoeften. Dat wil ze ook mogelijk maken voor anderen. Daarom werkt Wenda sinds vier jaar bij PROOF. Als strategy consultant helpt zij organisaties bij het vertalen van hun ambities naar een awe-inspiring employee experience gedurende de gehele employee journey. 

Door van Dinten

Sprekersfoto
head of production / senior project manager bij PROOF
Direct, open, can-do mentaliteit en boven alles goedlachs. Door is project director bij PROOF en werkte jarenlang voor bureaus en leidde projecten voor nationale en internationale klanten op het gebied van internal-, external- en employer branding.

Tess Barendrecht

Sprekersfoto
strategy consultant bij PROOF
Ambitieus en enthousiast. Tess is strategy consultant bij PROOF en helpt (internationale) organisaties bij het vertalen van hun business strategie naar een verhaal dat de basis vormt in de volledige employee journey. Een verhaal dat vertelt waar de organisatie voor staat, waar ze voor gaat en hoe ze dat gaat waarmaken binnen de context waarin de organisatie opereert. Samen met een team ontwikkelt Tess de communicatiestrategie, een creatief concept en de middelen om het verhaal tot leven te brengen.

Downloads


Cedeo

Blijf op de hoogte

Schrijf u in voor de nieuwsbrief.
© MindCampus b.v. Auteursrecht voorbehouden.