Logo

Nationaal HR Analytics Congres 2017

The next step: van denken naar doen!

Opleidingbeeld
HR Analytics is bij veel organisaties inmiddels de fase van verkenning en oriëntatie ontstegen. Het is nu tijd voor de volgende stappen: doelstellingen bepalen, roadmap uitzetten, data verzamelen en analyseren, rapporteren en vertalen in concreet HR-beleid. Tijdens het Nationaal HR Analytics Congres 2017 krijgt u de nieuwste inzichten en praktijkcases aangereikt voor implementatie en toepassing van HR Analytics in uw organisatie.

Op directieniveau speelt fact based en data driven besluitvorming een steeds prominentere rol. HR Analytics sluit hier naadloos bij aan, doordat u een helder inzicht krijgt in de effectiviteit van HR-interventies op de prestaties van de organisatie. Het Nationaal HR Analytics Congres biedt aansprekende praktijkvoorbeelden, workshops en interactieve sessies die dit illustreren.

 

Wat kunt u verwachten van het programma?

  • De praktijktoepassing van HR Analytics staat centraal;
  • Topsprekers laten u zien wat de impact is van HR Analytics voor uw organisatie;
  • Vakgenoten laten u met aansprekende praktijkcases zien hoe u HR Analytics succesvol toepast;
  • In parallelsessies krijgt u een concreet beeld van de verschillende implementatiestappen binnen een HR Analytics-proces;
  • U krijgt inzicht hoe u met HR Analytics: besluiten en adviezen beter onderbouwt, effecten en ROI van interventies meet en de toegevoegde waarde van HR aantoont.  

Stel zelf uw dag samen
Naast de keynotes aan het begin en het eind van het programma kunt u kiezen uit maar liefst 10 aansprekende praktijkcases, 4 interessante colleges, 3 workshops en 3 interactieve discussies!

 

Een greep uit het aanbod:

  • Case Rijksuniversiteit Groningen: met HR Analytics en SPP naar een divers personeelsbestand
  • Case PostNL: optimalisering van de beoordelingscyclus op basis van HR Analytics
  • Case gemeente Den Haag: verzuimanalyse op basis van data
  • Case FrieslandCampina: hoe HR kan leren van marketing analytics
  • Case NS Stations: hoe de ROI op opleiden bijdraagt aan de veiligheid 

Diverse workshops en discussies over onder meer analysebomen, datamanagement en het vaststellen van de ROI van opleidingen.

 

Programma HR Analytics Congres 2017

 

Speedconsults met specialisten
Tijdens het congres krijgt u de mogelijkheid om in een 1-op-1 consult 10 minuten met een analytics-specialist van gedachten te wisselen over uw specifieke vraag.  
 

Vijf redenen waarom u dit congres niet mag missen

1.     U krijgt inzicht in de concrete toepassing van HR Analytics-stappen: doelstellingen bepalen, datamanagement, onderzoek & analyse, rapporteren en vertalen naar HR-beleid.

2.     Aan de hand van actuele praktijkvoorbeelden leert u welke relevante data u kunt verzamelen.

3.     U leert om fact based uw HR-beleid invulling te geven.

4.     U krijgt de laatste informatie over privacywetgeving: wat mag wel en wat mag zeker niet!

5.     U deelt ervaringen met collega's en experts over HR Analytics in de praktijk.

 

Het congres bijwonen? 
Het Nationaal HR Analytics Congres geeft u in één dag het overzicht over hoe u HR Analytics effectief en succesvol kunt invoeren en inzetten in uw organisatie. De kosten voor deelname aan het congres bedragen €590,- (excl. btw) per persoon. Deelname is inclusief koffie/thee, lunch, borrel en parkeren. 

 

Voor wie is het congres?
Het Nationaal HR Analytics Congres is voor HR-professionals in de profit en non-profit, die willen weten wat de huidige stand van zaken is op het gebied van HR Analytics en hoe zij HR Analytics succesvol in de praktijk kunnen toepassen.
Het programma biedt inspiratie voor alle fasen in de implementatie van HR Analytics, van beginners tot gevorderden. 

 

Meer informatie vindt u op: www.hranalyticscongres.nl

Programma Nationaal HR Analytics Congres 2017
Donderdag 18 mei 2017, Hotel Postillion Bunnik

 

9.00 uur                              
Ontvangst

 

9.30 uur
Opening en bijdrage door dagvoorzitter Irma Doze

 

9.50 uur
Naar de zalen

 

10.00-10.45 uur
Parallelsessies

  1. Case Ageas: De creatie van een global HR-dashboard in een decentrale omgeving – Pieter Boots
  2. Case KPN: Learning analytics: Leren als versneller van performance – Hendrike Tamboer en Rick de Rijk
  3. College: Story of numbers – Klaas Toes
  4. Discussie: Datamanagement – Menno Krijgsman
  5. Case Rijksuniversiteit Groningen: Met HR Analytics en SPP naar een divers personeelsbestand – Frank Nienhuis en Niketa Mukherjee

10.55-11.40 uur              
Parallelsessies

  1. Case Gemeente Den Haag: Analytics en verzuimanalyse – Gert-Jan Aleman
  2. Case Rijksuniversiteit Groningen: Met HR Analytics en SPP naar een divers personeelsbestand – Frank Nienhuis en Niketa Mukherjee
  3. College: Opbrengsten van opleiden – Paul Jansen
  4. Workshop: Analyseboom opzetten: een goede analyse begint met de juiste vraag – Gido van Puijenbroek
  5. College: Analytics en duurzame inzetbaarheid - Gerard Evers

11.50-12.35 uur              
Parallelsessies

  1. College: Privacywetgeving en HR Analytics – Michelle Wijnant 
  2. Case Friesland Campina: Wat kan HR Analytics leren van Business Intelligence en Analytics? – Aart Labee
  3. Discussie: Kwaliteit van personeel meten en uitwerken – Gerard Evers
  4. Workshop: Analyseboom opzetten: een goede analyse begint met de juiste vraag – Gido van Puijenbroek
  5. Case: Ervaringen met het geautomatiseerd monitoren van de ontwikkeling van teams 

12.35 uur                           
Lunch

 

12.40-13.30 uur
Speedconsults

  1. Irma Doze – Datamanagement & Analytics
  2. Gerard Evers – Metrics en Ken- en Stuurgetallen
  3. Gido van Puijenbroek – Rapportage
  4. Klaas Toes – Return on Investment

13.30-14.15 uur              
Parallelsessies

  1. Case NS: Inzicht in het rendement van leren: ROI studie sociale veiligheid NS Stations Retail - Anke Houwer en Eveline van Rossum
  2. College: Netwerkanalyse & HR Analytics: een praktisch perspectief - André Vermeij
  3. Case Protestantse Kerk: Datagedreven cultuurverandering bij de Dienstenorganisatie Protestantse Kerk – Rian Binnendijk
  4. Discussie: Kwaliteit van personeel meten en uitwerken – Gerard Evers
  5. Case FrieslandCampina: Wat kan HR Analytics leren van Business Intelligence en Analytics? - Aart Labee 

14.25-15.10 uur 
Parallelsessies

  1. Case Nederlands Forensisch Instituut (NFI): Opleidingen effectief en doelgericht ontwerpen met HR Analytics – Jan Blok
  2. Workshop: De juiste grafiek voor je boodschap – Irma Doze
  3. Case PostNL: Hoe voer je functioneringsgesprekken met 22.000 postbezorgers? - Wouter Dolle
  4. College: Analytics en duurzame inzetbaarheid - Gerard Evers
  5. Case Gemeente Den Haag: Analytics en verzuimanalyse - Gert-Jan Aleman

15.10-15.25 uur                     
Pauze                                  

 

15.30-15.50 uur                      
Keynote: Klaas Toes                                      

 

15.50-16.20 uur                      
Keynote: De zin en onzin van HR Analytics – Bas van de Haterd        

                              

16.20-16.30 uur
Samenvatting en afsluiting                                        

 

16.30 uur
Borrel en netwerken                                     

 

 

Irma Doze

Sprekersfoto
MD AnalitiQs, Customer Intelligence & HR analytics
‘Turning data into profit’, is zowel de persoonlijk passie van Irma Doze, als de missie van haar bedrijf AnalitiQs. Met een achtergrond in alle vormen van intelligence: marktonderzoek, (predictive) analytics en reporting, helpt Irma bedrijven die meer willen halen uit de ‘people’ data die ze in HR systemen, via onderzoek, online én offline verzamelen. In deze data liggen nieuwe inzichten en kansen verborgen waarmee bedrijven duurzaam hun medewerkerstevredenheid én hun bottom-line resultaten kunnen verbeteren. Irma deelt haar kennis en ervaring al jarenlang met veel plezier met klanten, collega’s, cursisten en leerlingen in de vorm van trainingen, workshops en coaching. De aanpak van Irma in projecten én trainingen wordt gekenmerkt door passie en resultaat. De combinatie van strategisch denken en hands-on uitvoering is haar favoriete manier van werken; de combinatie van theorie met cases en oefeningen haar favoriete trainingsmethode.

Gerard Evers

Sprekersfoto
Directeur-eigenaar van adviesbureau Euro-HRM
Gerard Evers is directeur-eigenaar van adviesbureau Euro-HRM, gespecialiseerd in economisch personeelsmanagement. Hij studeerde algemene econometrie (cum laude) in Tilburg en werd daarna universitair docent Ruimtelijke Economie in Groningen. Na zijn proefschrift (1986) over interregionale arbeidsmobiliteit was hij van 1987 tot 1999 universitair hoofddocent Personeelwetenschappen aan de Universiteit van Tilburg. Tussen 1999 en 2005 werkte hij als consultant bij IVA Tilburg en van 2005-2009 als directeur van het departement HRM van OSA, de Organisatie voor Strategisch Arbeidsmarktonderzoek te Tilburg en Utrecht. Vanaf 2004 tot 2007 was hij tevens hoogleraar Human Capital Valuation aan de UvT. Gerard publiceert regelmatig boeken en artikelen over onderwerpen als strategische personeelsplanning, interne mobiliteit, beloningssystemen, ken-/stuurgetallen, balanced scorecards, human capital valuation en flexibele pensionering.

Klaas Toes

Sprekersfoto
CEO bij ROI Institute Europe
Als leereconoom is Klaas Toes sinds 1987 werkzaam in de wereld van leren. De waarde van leren voor mensen, organisaties en de samenleving was nergens tastbaar in financiële kengetallen. Dat heeft hem gemotiveerd om in 1998 ROI Institue Europe op te richten. Jack Philips en Donald Kirckpatrick hebben al in 1959 laten zien hoe je die waarde kan berekenen. Het grote probleem daarbij was het collecteren en in effectieve rapportages beschikbaar maken van de informatie over de waarde van leren. Samen met het ROI-team is hij erin geslaagd om een robuuste digitale informatiemotor te bouwen, waardoor klanten financieel inzicht hebben in de waardetoevoeging van goed opgeleide en gemotiveerde medewerkers. De laatste jaren werkt Klaas als CEO van ROI Institute Europe en Council Director Human Capital Analytics voor The Conference Board. Als leereconoom heeft hij samen met klanten de waarde van leren in veel programma’s inzichtelijk gemaakt.Klaas is tevens de auteur van De Waarde van Leren.

Bas van de Haterd

Sprekersfoto
Professioneel Bemoeial
Bas van de Haterd staat bekend als een Professioneel Bemoeial. Bas heeft zichzelf als persoonlijk doel gesteld om de wereld iets mooier te maken dan hij nu is. Aangezien werk een heel groot onderdeel van ons leven is, ligt zijn focus dan ook op het verbeteren van arbeidsmarkt. Daarbij onderscheidt hij twee focusgebieden. De eerste is dat hij organisaties beter wil leren werven. Door een betere match tussen organisaties en werknemers worden beiden veel gelukkiger. Zijn tweede focus is op het anders werken. Ook wel het nieuwe werken genoemd of slimmer werken. Als organisaties anders zouden gaan werken worden ze niet alleen veel efficiënter, maar de medewerkers ook veel gelukkiger. Naast advieswerk verzorgt Bas lezingen en trainingen schrijft boeken en doet het nodige aan vrijwilligerswerk.

André Vermeij Msc

Sprekersfoto
Eigenaar en oprichter van Kenedict Innovation Analytics
André Vermeij Msc is eigenaar en oprichter van Kenedict Innovation Analytics te Utrecht. Van 2011 tot 2014 werkzaam als Senior Consultant Finance & Performance Management bij Capgemini Consulting. Hij is Master in Organisation Studies (Universiteit van Tilburg).

Prof.dr. Paul G.W. Jansen

Sprekersfoto
Hoogleraar Bedrijfspsychologie aan de Faculteit der Economische Wetenschappen en Bedrijfskunde, Vrije Universiteit Amsterdam
Prof.dr. Paul G.W. Jansen is hoogleraar Bedrijfspsychologie aan de Faculteit der Economische Wetenschappen en Bedrijfskunde, Vrije Universiteit Amsterdam; studeerde (cum laude) Mathematische Psychologie (Universiteit Nijmegen); was werkzaam op het Ministerie van Binnenlandse zaken, bij de Rijks Psychologische Dienst, en bij PTT/KPN. Van 1995-2001 in deeltijd directeur van het 'Limperg Instituut': Interuniversitair Onderzoeksinstituut voor Accountancy. Onderwijs, onderzoek en advisering ten aanzien van management development, loopbanen, assessment (bijv. assessment centers en 360-graden feedback) en prestatiemanagement (bijv. beoordelen, belonen en beheersing van de personele prestatie- en ontwikkelingscyclus).

Gido van Puijenbroek

Sprekersfoto
Mede eigenaar AnalitiQs
Gido van Puijenbroek is samen met Irma Doze eigenaar van AnalitiQs. Gido heeft internationale ervaring met HR Transformaties. De laatste jaren heeft hij zich toegelegd op Data, Metrics en Analytics. Als doel heeft Gido zichzelf gesteld om organisaties te helpen met het omzetten van data in winst. Om dit doel te bereiken helpt AnalitiQs organisaties met het uitvoeren van analyses en het creëren van rapportages. Tevens begeleidt AnalitiQs organisaties met het ontwikkelen van de HR analytics functie. Een quote die Gido intrigeert is die van John Turkey: “An approximate answer to the right question is worth a great deal more than a precise answer to the wrong question”

Wouter Dolle

Sprekersfoto
Manager & Sr Consultant HR Information and Analytics bij PostNL
Wouter Dolle is verantwoordelijk voor de HR informatievoorziening (rapportages, dashboards, analyses) binnen PostNL. Met HR Analytics wordt inzichtelijk gemaakt hoe PostNL het meeste rendement haalt (ROI) uit haar investering in het aanwezige menselijke kapitaal en hoe het HR-budget het beste besteed kan worden.

Frank Nienhuis MBA

Sprekersfoto
Beleidsadviseur HR-strategie bij Rijksuniversiteit Groningen
Frank Nienhuis MBA werkt sinds 2007 als beleidsadviseur HR-strategie bij de Rijksuniversiteit Groningen. Daarvoor heeft hij in diverse HR-functies gewerkt in de zakelijke dienstverlening en de gezondheidszorg. Sinds 3 jaar is hij lid van het Management Team van de afdeling Human Resources. Zijn werk focust zich op volgende thema’s: performance management, diversiteit/gender balance en employer branding. HR analytics en Strategische Personeelsplanning zijn het fundament voor verdere beleidsontwikkeling binnen deze gebieden.

Niketa Mukherjee (MSc in Statistics)

Sprekersfoto
HR-analist bij Rijksuniversiteit Groningen
Niketa Mukherjee (MSc in Statistics) werkt sinds 2016 als HR-analyticus bij de Rijksuniversiteit Groningen. Als statisticus heeft zij in diverse functies gewerkt in verschillende landen India, Luxemburg en Italië. Voordat zij naar Groningen verhuisde heeft zij zes jaar als HR-analyticus gewerkt bij de Citibank in New Delhi (India). Als HR-analytics concerteert haar werk zich op het cijfermatig inzichtelijk van de consequenties van bestaand en nieuw beleid rond thema’s als diversiteit, recruitment en performance management.

Gert-Jan Aleman

Sprekersfoto
Manager Arbo Centrum bij Gemeente Den Haag
Gert-Jan Aleman is na een carrière bij Randstad en de NS en een masterstudie Strategisch HR in 2014 begonnen als manager van het Arbo Centrum van de Gemeente Den Haag. Samen met zijn enthousiaste team probeert hij de gemeente te begeleiden bij het verhogen van de inzetbaarheid van de medewerkers en het vitaler krijgen van de organisatie. In 2016 won hij een landelijke prijs als Vitality manager of the year 2016. Aleman is 40 jaar en woont in Den Haag. Hij sport 3 á 4 keer per week en zet minimaal 10.000 stappen per dag.

Jan Blok

Sprekersfoto
Senior adviseur bij Nederlands Forensisch Instituut (NFI)
Jan Blok, senior adviseur bij het Nederlands Forensisch Instituut (NFI) zette de methodologie van analytics zwaar in bij het meten van de effecten van een nieuwe opleiding voor forensisch coördinatoren.

Anke Houwer

Sprekersfoto
Senior HRD adviseur bij NS Reizigers
Anke Houwer werkt bij NS Reizigers in het team ‘resultaatgericht werken en continu verbeteren’. Ze studeerde Onderwijskunde aan de Universiteit Utrecht en is daarna in 2001 bij het APS gaan werken als trainer en begeleider van onderwijsvernieuwing. Als programmamanager professionalisering heeft ze vanaf 2005 in het Middelbaar Beroepsonderwijs op twee ROC’s interne academies gebouwd voor de professionalisering van medewerkers en management. In 2009 heeft ze de overstap naar de zorg gemaakt, waar ze in het Diakonessenhuis in Utrecht in nauwe samenwerking met de medische staf de opleiding voor medisch specialisten vernieuwd heeft. In 2012 startte ze bij NS Stations en werd daar verantwoordelijk voor de professionalisering van alle Retail medewerkers en management. In die periode professionaliseerde zij zich in het in kaart brengen van het rendement van leren. Haar ambitie en focus om de brug te slaan tussen businessresultaten en de ontwikkeling van mensen zet ze momenteel in binnen Transportbesturing van NS Reizigers.

Eveline van Rossum

Sprekersfoto
Domeinontwerper Logistiek en Transport bij NS Leercentrum
Eveline van Rossum is Domeinontwerper Logistiek en Transport bij het NS Leercentrum. Als Domeinontwerper is zij verantwoordelijk voor de coördinatie van alle projecten die door het Leercentrum voor dit vakgebied worden uitgevoerd. Zij analyseert performancevraagstukken uit de business en vertaalt deze naar leerinterventies en stuurt collega’s aan in het proces van analyse naar ontwerp en ontwikkeling tot de overdracht en uitvoering. De expliciete bijdrage van leren aan businessdoelstellingen staan hierbij centraal. Zij heeft van leren haar vak gemaakt na het afronden van haar studie geschiedenis aan de Universiteit Utrecht en een post-doctorale PABO studie. Zij was een aantal jaren groepsleerkracht op een basisschool in Utrecht en heeft in 2007 de stap gemaakt naar Leren in organisaties. Bij EMC Performance was zij tot 2012 actief als trainer en opleidingskundig adviseur en heeft zich in die jaren gespecialiseerd in effectmeting en rendement. Zij heeft deze professionalisering bij het NS Leercentrum voortgezet.

Menno Krijgsman

Sprekersfoto
Business Consultant bij Axians
Menno Krijgsman is ruim 15 jaar actief als expert op het gebied van Management Reporting, Business Analytics, Datawarehousing en Data Governance. In zijn huidige rol als Business Consultant bij Axians ondersteunt hij verschillende klanten in diverse branches onder andere bij het oplossen van vraagstukken rondom de organisatorische, functionele en technische vraagstukken rondom de implementatie en optimalisatie van data management. Zijn pragmatische manier van werken resulteert in een helder en duidelijk doelstellingenkader waaruit een concreet actieplan wordt opgesteld en uitgevoerd gericht op het oplossen van actuele business problemen. De resultaten die worden gerealiseerd geven Menno de energie en overtuiging om elke dag weer het onderwerp data management bij zijn klanten, collega’s en relaties onder de aandacht te brengen.

Mr. Michelle Wijnant

Sprekersfoto
Juridisch adviseur bij ICTRecht
Mr. Michelle Wijnant is juridisch adviseur bij ICTRecht. Binnen ICTRecht houdt Michelle zich voornamelijk bezig met alle juridische aspecten rondom privacy. Daarbij is zij gespecialiseerd in de aankomende Europese privacywetgeving.

Pieter Boots

Sprekersfoto
HR Director bij Ageas
Pieter Boots werkt sinds 2010 in een internationale Corporate rol als HR Director bij Ageas. Daarvoor heeft hij langdurige ervaring in diverse HR functies binnen de Verzekeringsbranche. Als HR generalist is hij momenteel verantwoordelijkheid voor internationale mobiliteit, global reward en HR voor het Nederlandse deel van het Corporate Center van Ageas. Daarnaast is hij verantwoordelijk voor de ontwikkeling en implementatie van global HR systemen en het global HR Dashboard.

Hendrike Tamboer

Sprekersfoto
Business partner Leren en Ontwikkelen bij KPN
Hendrike Tamboer werkt binnen het team van KPN Academy als Business partner Leren en Ontwikkelen. KPN Academy verzorgt kwalitatief hoogwaardige (verander)programma’s, opleiding en training om gericht bij te dragen aan het realiseren van de strategie van KPN en de inzetbaarheid van medewerkers. Na haar start in het bedrijfsleven als (people) manager bij Getronics is zij alweer ruim 10 jaar werkzaam als learning professional en heeft zowel ervaring opgedaan aan de organisatorische- als inhoudelijke kant van leren. De effectiviteit van leren en ontwikkelen staat bij Hendrike Tamboer centraal bij de (co)creatie van programma’s en de implementatie daarvan. Als Certified ROI Professional heeft zij de ambitie om iedere leeroplossing te koppelen aan de gewenste business resultaten en daarmee een tevreden klant.

Rick de Rijk

Sprekersfoto
CEO van Gooiconsult
Rick de Rijk is als CEO en eigenaar verbonden aan Gooiconsult. Ruim 20 jaar is hij actief op het domein van leren en presteren. Gefascineerd door de vraag hoe leren bijdraagt aan organisaties en vice versa is hij actief als spreker, sparringpartner voor klanten en actief in design en development van vernieuwende vraagstukken. Zijn stijl kenmerkt zich als doelgericht maar ook als plezierig ontwrichtend. “In de huidige VUCA-wereld geldt: “Bijna raak is mis”” Vanuit die uitdaging probeert Rick om met zijn kennis en ervaring bij te dragen aan vraagstukken van organisaties. Bij voorkeur in co-creatie. Rick is eveneens co-auteur van het boek: “De waarde van leren”.

Rian Binnendijk

Sprekersfoto
Hoofd Communicatie en Fondsenwerving van de Protestantse Kerk
Rian Binnendijk (1963) is sinds 2013 hoofd Communicatie en Fondsenwerving van de dienstenorganisatie van de Protestantse Kerk. Daarvoor werkte hij in verschillende commerciële functies bij onderzoeksbureau Ipsos, het Nederlands Bijbelgenootschap, Akzo Nobel en A.T. Kearney Management Consultants. Aan de Erasmus Universiteit studeerde hij bedrijfseconomie en studeerde af in Commerciële Beleidsvorming.

Ad Schalkx

Sprekersfoto
Directeur van Semantix B.V.
© MindCampus b.v. Auteursrecht voorbehouden.
HR Academy gebruikt cookies. Klik hier voor meer informatie. Sluiten